Hoe dun de pannenkoek ook is, hij heeft twee kanten. Het was een slecht jaar. Maar, zo heb je zelf vast ook gemerkt, ook een goed autojaar. Om te beginnen bleek de nieuwe Beste Auto ter Wereld dat ook echt te zijn. Als je smaak en beurs echter wat bescheidener zijn, dan is er altijd nog de VW Up GTI. Tussen die twee extremen in vinden we heel veel ander lekkers en moois in onze jaarlijkse Awards-uitreiking.

Rolls-Royce Phantom en Bugatti Chiron

Als de Rolls-Royce Phantom de Beste was, dan was de Bugatti Chiron de snelste. Hij leek onaantastbaar, vooral vanwege de luttele 42 seconden die het ‘m kostte om van 0 naar 400 km/u en terug te gaan. Toen deed de Agera RS dat zes seconden sneller, waardoor de Koenigsegg voorlopig z’n status behoudt als officiële lievelingsauto van het internet. Gordon Murray, de ontwerper van de McLaren F1 – voorheen ’s werelds snelste auto – stortte zich met z’n talent op iets dat meer bereikbaar is: een pure sportwagen met de motor voorin. Les Edgar onthulde als nieuwe baas van TVR de Griffith, afgelopen september. Goed dat we ‘m eindelijk allemaal hebben kunnen zien. Nu moeten we er alleen nog even in gaan rijden.

McLaren 720S

Als bedrijf had McLaren Automotive alweer een prima jaar. De geheel nieuwe 720S vonden we op de redactie allemaal fantastisch. Het merk haalde bovendien het dak van de 570S. En het kondigde de driezits BP23 aan, een ‘hyper-GT’, zoals ze zelf zeggen. Wat dat is, weten we niet precies, maar we kunnen niet wachten om erachter te komen.

Porsche Panamera Sport Turismo en Cayenne

Porsche was ook druk, en kwam met twee nieuwe 911-varianten voor op ons favorietenlijstje. De Pana­mera Sport Turismo heeft eindelijk de belofte ingelost dat Porsche een vijfdeurs sportwagen zou kunnen bouwen die ook echt mooi is. Ook is er een nieuwe Cayenne.
Porsche maakt deel uit van de Volkswagen Groep, een bedrijf dat een opmerkelijk vrolijk jaar kende. Hoewel ze er niet echt aan zijn toegekomen om nou eindelijk eens te vertellen wie nou wat precies wist in het emissieschandaal, gingen ze wel akkoord met het betalen van een boete van 4,3 miljard dollar (3,6 miljard euro) in de VS. (In Europa lijken ze vooralsnog goed weg te komen.) In de tussentijd maken de Duitsers grote sprongen met nieuwe elektrische platforms en autonome technologie, en de afzonderlijke merken verdienen stapels geld. Dat komt omdat de investe­ringen uit voorgaande jaren, met name in het bekende MQB-platform, zich nu beginnen terug te betalen via de forse winst op de hele stoet aan auto’s die erop ­worden gebouwd.

Mercedes-AMG

Tobias Moers is de baas van AMG. Hij deed het al heel leuk met z’n extra heetgebakerde ‘reguliere’ Mercedessen toen hij drie jaar geleden besloot een tandje bij te schakelen en met de GT kwam. Dit jaar bedacht hij dat het misschien nog beter zou zijn als hij plankgas zou geven, en hij belde stiekem met Andy Cowell, de motorenbaas van het onoverwinnelijke Mercedes-AMG Formule 1-team. De uit hun samenwerking voortvloeiende Project One heeft een hybride aandrijving met heuse F1-roots, die bij 11.000 tpm meer dan 1.000 pk levert. Dat is iets volledig nieuws.
Beschouw Wilko Andreas Stark gerust als de tegenhanger van Moers. Hij is de baas van Mercedes’ CASE-activiteiten. Dat staat voor Connected, Autonomous, Shared & Electric. Hij heeft een van de langste functieomschrijvingen ter wereld, maar is zelf een kalme en overtuigende prater. Mercedes’ aanstaande EQ-serie van elektrische auto’s is zijn verantwoordelijkheid, evenals het hele systeem van gedeelde diensten eromheen, plus de zelfrijdende research waarmee Mercedes momenteel waarschijnlijk momenteel vooroploopt in de industrie. PSA’s CEO Carlos Tavares wentelt zich ook al in succes nadat hij de armetierige Franse fabrikant op het juiste pad zette – door betere auto’s te gaan bouwen, de wereldwijde fabricage samenhangender te maken en het verkoopproces te rationaliseren. Maar was het ook slim om Opel te kopen? De jury op de TopGear-redactie denkt momenteel van niet. Maar laten we dat volgend jaar nog eens bekijken.

Lotus is gered

Blijer overnamenieuws komt van Lotus, waarvan een meerderheidsaandeel nu in handen is van Geely. De Chinese gigant heeft zich een goede beheerder getoond; het koopt automakers met karakter, investeert erin, en laat ze floreren. Zie bijvoorbeeld Volvo (groot) en de London Taxi Company (klein).
De elektrische auto zette z’n opmars voort. De eerste paar exemplaren van de Tesla Model 3 kwamen (zij het zeer schoorvoetend) van de band, en Nissan lanceerde de tweede generatie van de Leaf.
Ondertussen verschijnen er aan de lopende band volledig elektrische auto’s van de Europese makers, en dat is goed, maar ze verschijnen alleen op autoshows als conceptcars, en dat is dan weer niet zo goed. Volvo wist te melden dat al hun nieuwe auto’s vanaf 2019 ‘geëlektrificeerd’ zullen zijn, waarop de massamedia enthousiast maar onwetend brulden dat het bedrijf de verbrandingsmotor in de ban zou gaan doen.

Hybrides

Nou, nee dus: onder ‘geëlektrificeerd’ vallen ook zeer milde hybrides. Dat neemt niet weg dat Volvo ook volledig elektrische auto’s zal gaan bouwen. Dezelfde massa­media reageerden overigens nogal lauw toen Smart even later aankondigde dat het ’s werelds eerste autobouwer zou worden die de verbrandingsmotor helemaal zou vervangen en vol-elektrisch zal gaan, vanaf 2019. De eerste (geheel nieuwe) Europese elektrische auto’s die in 2018 in productie zullen gaan, zijn chique crossovers: de Audi e-tron en de Jaguar I-Pace. Snelladers staan dan hopelijk gebruiksklaar op ze te wachten. BMW, Ford, Mercedes en Audi spannen samen om een netwerk door heel Europa aan te leggen. De autobedrijven begonnen ermee omdat de oliebedrijven, die zichzelf zo graag ‘energiebedrijven’ noemen, toch gewoon oliebedrijven bleken te zijn.

En de autosport

In de autosport kun je niet heen om de vierde wereldtitel voor Hamilton en de vijfde voor Ogier. Het was een goed jaar voor het WRC en het WRX, met veel publiek, onvoorspelbare uitslagen en veel betrokkenheid van de fabrieken. Hetzelfde geldt voor de Formule E, maar dan zonder veel publiek. De Formule E wordt technologisch steeds interessanter, en de races worden dat ook. Als er nu nog wat meer mensen komen kijken, wordt 2018 een topjaar voor de FE.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)