Het kostte Volkswagen vijf jaar om de Volkswagen Up GTI te maken. En nog geen week nadat de foto’s op het internet verschenen, mogen we er al in rijden. We stelden geen moeilijke vragen toen een e-mail binnenkwam met het verzoek of wij in de productieklare versie wilden rijden. We stapten letterlijk op het eerstvolgende vliegtuig naar Hannover. Nog voor de Volkswagen GTI Up verscheen op het walhalla voor Volkswagen-aanbidders in Wörthersee, mochten wij de baby hot hatch proberen.

Heeft de Volkswagen Up GTI meer dan alleen extra vermogen?

Ja: ruitjesbekleding. Maar dan wel op de standaard stoelen. Dus als je een knuffel wilt, moet je bij je ouders op bezoek gaan; van de stoelen krijg je er geen. Lager dan standaard gaan ze ook niet. Het stuur komt uit de Golf GTI, inclusief vlakke onderkant en blanco knoppen waar je in de Golf de adaptieve cruisecontrol mee bedient. Geen zwarte magie of lastige technologie in de Volkswagen Up GTI. Lekker basic, zoals de Golf I GTI dat ook was. Voor het dashboard gebruikte Volkswagen de schubben van een rode zalm. Of zo lijkt het tenminste. Mogen we het dashboard ruilen voor een golfbal-schakelpookje? Die ontbreekt namelijk.

Voordat je gaat rijden, nog een keertje de specificaties van de Volkswagen Up GTI?

Volkswagen perst 115 pk uit de 1.0 TSI. De driecilinder sleurt het 997 kilo wegende GTI’tje in 8,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is nét geen 200 km/u. De stuurbekrachtiging is sneller en zwaarder afgesteld. De Volkswagen GTI Up zit 15 millimeter lager bij de grond en de dempers zijn een tandje stugger. Je krijgt remschijven vóór en helaas trommels áchter. De 17-inch velgen zijn gewikkeld in banden van 195 millimeter breed.

Klinkt als een zachtgekookt eitje met een GTI-badge…

De specificaties zijn een schot in de roos. Bij 1.500 tpm ontwaakt de turbo en begint het lampje van de tractiecontrole (op vochtig wegdek) vrolijk te flitsen. Speakers vullen de cabine met motorgeluid (en dat doet Volkswagen niet slecht). Rijden in de Up GTI is een sensatie. Het voelt snel en dat is maar goed ook: want echt snel is hij niet.
Bij kleine rotondes tilt de Up GTI zijn achterpootje op. Bodyroll is er dus nog wel, maar niet genoeg om misselijk van te worden. Het onderstel combineert comfort en controle uitstekend.
Gigantisch veel gevoel geeft de voorkant niet, maar het stuurgedrag is accuraat. De Up dartelt vrolijk door bochten. En niet verder vertellen (medewerkers van Volkswagen, graag even stoppen met lezen): maar de Volkswagen Up GTI houdt van handrembochtjes.

Klinkt als een feestje

En dat is het. Er ontbreekt slechts één knop: ESP off. Misschien omdat de auto gericht is op jongere bestuurders. En dan begrijpen we het wel weer, want ooit waren wij ook 18 jaar. En hoe tof is het om dit als eerste auto te hebben?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)