TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Tiguan. In het komende nummer het complete testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: VW Tiguan
Uitvoering: 2.0 TDI 110 kW
Locatie: Berlijn
Weersomstandigheden: droog, verlegen zonnetje

Ach ja, de Tiguan, die was er ook nog…
Nou en of ie er was. Het is bij ons bepaald niet zo dat je er om de haverklap door platgereden wordt, maar in de overige 169 (!) landen waar ie verkocht wordt, is hij razend populair. Van de eerste generatie hebben ze er 2,8 miljoen verkocht – we bedoelen maar… En dit is dus de nieuwe. 

En, is het wat?
Jazeker. Het is de eerste SUV op VW's onvolprezen MQB-platform, dus dan weet je het wel: voorbereid op zo'n beetje alles. Vier- of alleen voorwielaandrijving, diesels, benzines en op termijn een plug-in hybrid – you name it. Hij is behoorlijk gegroeid (behalve in de hoogte), wat vooral voor achterpassagiers (+ 3 cm beenruimte) en bagage (+ 50 liter) goed nieuws betekent. Daarnaast is hij 50 kilo afgevallen, is de tildrempel lager en zijn ook de motoren een stuk zuiniger.

Da's mooi, maar ís het wat?
Ah, rijdt het een beetje, bedoel je? Wederom: jazeker. Als je hem eruit vindt zien als een uit de kluiten gewassen Golf: zo rijdt ie ook. Volstrekt probleemloos dus, met een mooi compromis tussen comfortabel en sportief. Hij is een forse klets groter, dus dat voel je wel: de 150 pk-diesel die wij reden is voldoende sterk om de vaart erin te houden, maar ook niet heel veel meer dan dat. Stil en soepel, dat wel. Het interieur is typisch VW: strak, zakelijk en perfect afgewerkt.

Perfectie is saaaaai…
Klopt. Voor de opwinding hoef je een Tiguan ook niet te kopen. Wel voor de enorme variabiliteit (de achterbank is over 18 centimeter verschuifbaar, alles waar je op kunt zitten is neerklapbaar – verzin maar iets wat níet kan) en je kunt er een Titanic of Salinero achter hangen zolang ie maar niet meer dan 2.500 kilo weegt, dus je kunt er letterlijk en figuurlijk alle kanten mee op. Oh, en je kunt ook een offroad-pakket bestellen: dan zijn voor- en achterbumper meer naar binnen getrokken voor een betere aanloop/afrolhoek. 4Motion-vierwielaandrijving erbij en je kunt heuveltjes met gemak de baas. 

Ik ren nu naar de dealer
Dan ben je te vroeg: hij staat daar pas in mei. Er zijn dan twee benzine-1.4 TSI's van 125 en 150 pk en een tweeliter van 180 pk die je ook met 4WD kunt krijgen, en en twee diesels van 110 en 150 pk, waarvan de laatste ook vierwielaangedreven te krijgen is. Door zijn lagere uitstoot is hij zo'n vier mille goedkoper dan voorheen. De goedkoopste kost nu € 28.790, de duurste € 45.690. De leukste uitvoering is de Connected Series, waarbij je navi, DAB, Carplay, perkeersensoren en 17"-lichtmetaal krijgt. Is er vanaf € 31.590.

Dus?
Er is niets, maar dan ook niets op de nieuwe Tiguan aan te merken. Ja, hij is wat saai, degelijk en stijfjes, maar daar vallen een hoop mensen voor, dus wie zijn wij om daar wat van te zeggen..?  

Reacties