Volkswagens hyperpopulaire middenklasser is geheel vernieuwd: zie hier de achtste generatie VW Passat. Waar het vorige model er slaapverwekkend saai uitzag – in tegenstelling tot het model daarvoor – oogt deze nieuwe generatie weer lekker strak. Hij is iets korter, lager en breder dan het vorige model, en de wielbasis is met 7,9 centimeter toegenomen. Zo heb je nog meer ruimte in de toch al niet heel krappe Volkswagen Passat.

Natuurlijk: alle modellen zijn lichter (tot 85 kilo) en toegerust met efficiëntere motoren: de 2.0 TDI biturbo springt ons daarbij figuurlijk in het oog. Een viercilinder diesel met 240 pk en 500 Nm die alle vier de wielen aandrijft en de auto daarmee in 6,1 seconden van 0 naar 100 laat ratelen, een top biedt van 240 km/u en toch een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer laat zien. Dat zal in de praktijk vast iets hoger zijn, maar dan nog is het zuinig te noemen. Je snapt: dit model geeft in Nederland geen 20% bijtelling, maar Volkswagen belooft een fiks aantal benzine- en diesels die dat wel halen. En er komt ook een 7%-bijteller in de vorm van een Passat plug-in hybride (tweede helft 2015) die gecombineerd 211 pk levert.

Nog nieuwe, hoogstaande technische innovaties? Nou, eigenlijk niet als we het persbericht doornemen van de nieuwe VW Passat (toegegeven: het persboek van 27 pagina’s slaan we op deze zonnige dag even lekker over). Technieken die je helpen binnen de lijntjes te rijden, led’jes hier en daar, wifi-hotspot, dodehoekdetectie en meer bekende handigheidjes zijn allemaal leverbaar, maar heel vernieuwend is het allemaal niet. Of je vindt thuis muziek op een SD-kaart zetten en die ergens in je dashboard drukken om het af te spelen vernieuwend. Wij vinden dat heel 2006. En zouden dat liever via wifi vanuit de woonkamer doen.

Gelukkig is vernieuwend, trendsettend en multi-hip niet iets wat bij de Passat hoort. Die moet je een luxe gevoel geven naar de maatstaven van Volkswagen, een hoog afwerkingsniveau hebben, veel ruimte bieden en aantrekkelijk geprijsd zijn. Dat spreekt vooral de zakelijke rijder aan, en geloof ons – ook al zijn er nog geen prijzen bekend: Volkswagen zal daar met deze nieuwe Passat zeker in slagen.

 

Reacties