Het was een van de eerste dingen die we vroegen toen we mochten rijden in de Volkswagen GTI TCR-raceauto: ‘komt er een straatlegale productieversie?’ Bij Cupra vroegen we het nogmaals. Waarschijnlijk lachten de Volkswagen-medewerkers, nadat we ons hadden omgekeerd, in hun vuistjes.

Nu komt Volkswagen eindelijk met een straatversie van de Volkswagen Golf GTI TCR. Soort van. Laten we beginnen met het goede nieuws: het is de snelste Volkswagen Golf ooit gebouwd, met een topsnelheid van 264 km/u. Overigens is dat niet moeilijk: de rest van de Golfjes is begrensd op 250 km/u.

Het minder goede nieuws: het is geen 350 pk sterke Volkswagen Golf GTI TCR met een kentekenplaat. Het is een relatief bescheiden Golf GTI met sportievere bumpers, dikke velgen en meer vermogen. De teleurstelling verdwijnt zodra we de specificaties horen.

De 2,0-liter viercilinder produceert nu 290 pk’s, die via een DSG-bak naar een sperdifferentieel gaan. De Volkswagen Golf GTI TCR hangt dus tussen de Clubsport (265 pk) en de Clubsport S (310 pk) in. Hoeveel exemplaren Volkswagen van de straatracer gaat produceren, is nog niet bekend.

Op 9 mei trekt Volkswagen het doek van de auto tijdens het Wörtherseetreffen. In 2017 kwamen er 125.000 bezoekers en 7.300 auto’s naar het Oostenrijkse ‘Mekka van de GTI-wereld’. Een betere plek om de snelste Golf te introduceren, is er niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)