TopGear reed zojuist met de nieuwe Volkswagen Golf GTI. In het volgende nummer lees je ons volledige rijverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Volkswagen Golf
Uitvoering: GTI, handgeschakeld, met Performance Pack
Locatie: St. Tropez
Weersomstandigheden: zonnig en een graadje of 20

Wat reden we?
De nieuwste in een lange lijn toonaangevende snelle hatchbacks: de GTI-uitvoering van de Volkswagen Golf VII.

Beviel het?
Heel goed zelfs. Hoewel de laatste paar generaties GTI er lekker uitzagen en erg goed reden, mocht het van ons allemaal wel een toefje rauwer en emotioneler. De nieuwe GTI doet z'n best aan die vraag te beantwoorden, en slaagt daar eerst en vooral in door z'n geluid: de 2.0 TSI klinkt hees en rasperig, zeker wanneer je de auto in de sportmodus zet. Dan wordt tevens de besturing verzwaard, de gasrespons opgepept en het onderstel steviger gedempt. De auto is nauwelijks krachtiger dan voorheen, maar plaatst de beleving op een hoger niveau en voelt zo nog meer aan als een kloppend pakketje. Genieten!

Nog bijzonderheden?
GTI's hebben voortaan progressieve besturing, die de wieluitslag varieert afhankelijk van de gereden snelheid. Hoewel nuttig, haten we dit normaal gezien hartgrondig, omdat de boel er niet voorspelbaarder op wordt. VW heeft het echter erg subtiel toegepast – het functioneert op een natuurlijke, haast onmerkbare manier. Goed werk. Verder krijgt de auto voortaan XDS Plus, een verbeterd systeem om de tractie bij acceleratie te vergroten door middel van kleine remingrepen. We reden kortstondig met de DSG-versie, en hoewel de techniek indrukwekkend blijft, schakelen we in deze auto toch liever zelf: de handbediende zesbak is een snoepje.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De nieuwe GTI is in Nederland vanaf deze maand leverbaar voor 33.290 euro. Bestel echter vooral ook het Performance Pack voor een spotprijsje van 1.500 euro: dit biedt 10 extra pk's (230 in totaal), een hogere topsnelheid (250 km/u begrensd), een fractioneel snellere acceleratietijd (6,4 in plaats van 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u), geventileerde remmen rondom en – heel belangrijk – een elektronisch bediend sperdifferentieel, dat voorbeeldig werkt. Een DSG-transmissie kost 2.500 euro extra.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het nieuwe feest-Golfje ziet er lekker dik uit, brult er op los, rijdt (zeker met het Performance Pack) alwéér een stukje overtuigender en hoeft ondanks dit alles nog steeds niet de hoofdprijs te kosten. What's not to like?

Reacties