Dit zijn de eerste schetsen van de Volkswagen Golf R400, een supermegaultraversie van Europa's favoriete hatchback. Binnenkort wordt hij op de autoshow van Beijing onthuld.

Wij dachten dat de 300 pk van de Golf R al redelijk veel was voor de 2,0-liter TSI viercilinder, maar niks hoor: hetzelfde blok zou in deze R400 niet minder dan, je raadt het al, 400 pk leveren. Dat is 200 pk per liter, en even ter vergelijking: de 8,0-liter W16 uit de Bugatti Veyron doet 'maar' 125 pk per liter.

Officieel is de R400 nog een conceptcar, maar volgens de VW-bobo's is een dergelijk vermogen voor een productieversie 'niet ondenkbaar', wat in de autowereld meestal zo veel betekent als: in kannen en kruiken.

Een paar cijfertjes dan? Van 0 naar 100 km/u gaat de R400 in 3,9 seconden en z'n top is begrensd op 280 km/u. Let wel, we hebben het nog steeds over een Golf. Alle kracht gaat via dezelfde zestraps DSG-transmissie naar hetzelfde vierwielaandrijfsysteem als in de Golf R, een auto waarvan we al vermoedden dat ie nog wel wat meer duw- en trekwerk zou aankunnen.

Visueel wordt de R400 een spektakel, met een aantal trekjes van Volkswagens Rallye Golf G60 homologatiespecial uit 1988. De wielkasten zijn verder uitgeklopt om bredere 19-inch velgen kwijt te kunnen en er zijn extra luchtinlaten voor koeling van de remmen. En er zijn meer aero-geintjes, zoals een voorspoiler, een diffuser en niet één, maar twee achterspoilers. Er zijn ook twee dikke uitlaten (net als op de originele R32) en wat gele mascara rond de koplampen. Binnenin vinden we veel carbon en Alcantara.

Maar de grote vraag is: gaat dat echt goed, 400 pk uit twee armzalige litertjes? Nou ja, het moet kunnen; Mercedes' A 45 AMG – die je in ons nieuwe nummer tegen de Golf R in actie kunt zien – haalt uit dezelfde inhoud al 360 pk en geeft eigenlijk nooit het gevoel dat ie op het punt staat om zichzelf op te blazen. Dan moet 400 pk VW ook wel lukken.

Dit weekend zien we de R400 in niet-getekende vorm verschijnen. Dus, fanatiekelingen, trek een paar ovenwanten aan; hete hatchbacks staan op het punt nog heter te worden.

Reacties