
De GTI voor de ongeduldige bestuurder is hier. Niet meer wachten tot je wielen recht staan voordat je op het gas gaat: het is de Volkswagen Golf GTI Performance, met mechanisch sperdifferentieel op de vooras. De reguliere GTI controleert het vermogen al via slimme remingrepen, maar dat haalt het nooit bij een fijn mechanisch sper. En omdat de Volkswagen Golf GTI Performance hiermee zijn vermogen prima kwijt kan, krijg je 15 pk erbij. Altijd fijn.
Het totale vermogen van de Volkswagen Golf GTI Performance komt neer op 245 pk; het koppel bedraagt 370 Nm. Voor de DSG én de handgeschakelde versie duurt de sprint naar 100 km/u 6,2 seconden. Verwacht Volkswagen vliegensvlug vingerwerk van de bestuurder of is de DSG een beetje lui? De topsnelheid is begrensd op 250 km/u (DSG: 248 km/u).
De Performance is voorzien van meer gereedschap die de intensieve gebruiker wil: grotere remschijven (430 millimeter vóór en 310 millimeter achter). Wil je een harder onderstel? Wacht dan even op de vernieuwde GTI Clubsport.
Prijs Volkswagen Golf GTI Performance
De prijzen van de Volkswagen Golf GTI Performance beginnen bij 40.390 euro. Voor de looks hoef je het niet te laten, maar kijk ook zeker even naar de Seat Leon Cupra 300. Die kost 41.600 euro en heeft 55 pk meer.
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
