Nee, we gaan het in dit bericht niet hebben over slimme verkeerslichten die het mogelijk maken om zonder stoppen door de stad te rijden. De zogenaamd groene golf die we bedoelen is de Golf BlueMotion, die in oktober tijdens de IAA bij Volkswagen op de stand staat.

Daarmee geeft Volkswagen een vervolg aan de BlueMotion-modellen die al bestaan van de Polo en de Passat. De Golf BlueMotion heeft een bekende 1,9-liter TDI onder de motorkap, met een vermogen van 105 pk en een koppel van 250 Nm. De BlueMotion is echter een stuk zuiniger omdat de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak langer zijn, en omdat de aërodynamische eigenschappen iets werden aangepast. De onderzijde van de auto is bijvoorbeeld wat vlakker gemakt, en ook de grille is ten opzichte van de gewone Golf iets dichter gemaakt.

Een ander ingrediënt van het BlueMotion-recept zijn de zogenoemde ‘Leichtlaufreifen’. Dit zijn banden in de maat 195/65/R15 die iets harder worden opgepompt. Als gevolg hiervan heeft de Golf BlueMotion een gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 l/100 km. En dat is ruim een halve liter minder dan de gewone Golf met dezelfde motor. Ook de emissie van CO2 daalt, en wel van 135 naar 109 gram per kilometer. In Nederland verschijnt de Golf BlueMotion rond de jaarwisseling op de markt, maar over prijzen weten we nog niets.

Reacties