Max Verstappen wordt zowel in binnen- als buitenland de hemel ingeprezen als het grootste talent dat de sport in het afgelopen decennium heeft gezien. Waarschijnlijk niet geheel onterecht, want de jongste coureur die ooit aan de start van een race heeft gestaan, heeft meerdere malen laten zien waar hij toe in staat is. Voor alle bijzondere prestaties die hij heeft geleverd, ontbreekt er echter nog een ding: resultaten aan het einde van het seizoen.

Wat doet Max hieraan?

Aan de rijstijl van Verstappen dit seizoen kun je zien dat het ook aan de Nederlander begint te knagen. Vorig jaar had hij makkelijk de vierde plek in het kampioenschap kunnen claimen als hij niet zo vaak stil langs de kant van de baan had gestaan. De frustratie van deze uitvalbeurten lijken Verstappen dit seizoen parten te spelen. Om te laten zien dat hij aan het einde van het seizoen hoger dan de zesde positie kan eindigen, ligt de prestatiedruk nu extra hoog.

Dit zagen we al tijdens de eerste race in Australië toen Verstappen achter Magnussen vastzat. Hij was te gehaast, waardoor hij de auto te veel pushte en uiteindelijk achterstevoren op de baan stond. Dit kostte hem drie plekken die heel lastig terug te winnen zijn in Melbourne.

Was dat ook in de afgelopen race te zien?

Ook tijdens de GP van Bahrein liet Verstappen zien dat hij nét te veel wil. Na een ronde was hij drie plaatsen opgeschoven en reed hij achter Hamilton. Hij wilde de Brit inhalen door heel erg laat op de remmen te gaan. Omdat er ook een aantal coureurs vlak voor hen reden, was dit een actie die erg veel risico met zich meebrengt. Dit risico kun je nemen in een alles-of-niets-situatie, maar in de tweede ronde van een lange race is het zonde om zo’n risico te nemen.

Het gaat er in dit geval niet om wie de schuldige was in deze crash, waarover het internet overigens zijn mening klaar heeft liggen. Als Verstappen zich met hetzelfde geduld als Hamilton naar voren had gewerkt, had hij deze race niet puntloos hoeven te beëindigen. Zoals het gezegde luidt: om eerste te finishen, moet je eerst finishen. Als Verstappen zich niet te veel probeert te bewijzen en gewoon zijn talent voor zich laat spreken, kunnen we nog een heel mooi seizoen van de Nederlander verwachten.

Foto: Red Bull Content Pool

Reacties

  • Mich heeft op 9 april 2018 geschreven:

    Vanaf de zijlijn gezien is het altijd makkelijker om commentaar te geven. 1. Max moest starten vanaf de 15e plek. 2. wilde hij kans hebben op een hoge punten finish, dan moest hij zich zo snel mogelijk naar voren begeven. 3. Hamilton moet je passeren op het moment dat hij dit het minst verwacht. 4. Max het broekkie die Hamilton de diva passeert? no way!! 5. gevolg een race incident. 6. Fout van Max? Waarom, omdat onze F1 diva dit zegt? Feit is dat de steward’s Max niet bestraft hebben nog Hamilton. Wat ik dus al eerder zei, een race incident. Dat Hamilton zich daarna ook uitlaat in de pers met zijn diva gedrag t.o.v. Max heeft puur te maken met het feit dat hij net zoals Vettel Max vreest. En niet om zijn onbesuisde gedrag, maar meer om zijn vastberadenheid. Max zit eraan te komen, iets wat Hamilton inziet en probeert te ondermijnen met zijn overdreven reactie in de media. Wel Lewis , ik denk niet dat je Max zo makkelijk kunt imponeren met woorden. Max kun je pas imponeren op de baan. Max is de enige die jij vreest op de baan, dat is voor mij nu wel duidelijk.

    • Meyer heeft op 9 april 2018 geschreven:

      Dat is precies wat HAM heeft gedaan: VES imponeren op de baan!
      Verder was het een onbesuisde inhaalactie, zoals we er helaas al meer hebben gezien. Eigenlijk probeerde hij HAM van de baan te rammen. De fout in de training waardoor hij in de muur belandde was eveneens eigen schuld. Volgas geven terwijl je met 2 wielen op de kerbs rijdt, dat gaat nooit lukken. En dan zeggen dat je plotseling 150PK meer had, ook niet……..

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)