Het is inmiddels officieel: de Renault Clio V6 wordt met uitsterven bedreigd. Ze lossen op als sneeuw voor de zon, of anders gezegd: ze eindigen als roesthopen in greppels en als roestvlekken tegen muurtjes. Maar eerlijk is eerlijk, het was om te beginnen al een zeldzame auto. Van elk van de twee generaties Clio V6 zijn ongeveer evenveel exemplaren gebouwd als van de Ferrari F40.

Volgens How Many Left zijn er van de eerste generatie in Engeland nog maar 68 van de 213 over. Van de tweede generatie nam het aantal toe de afgelopen jaren naar 144, maar dit was ooit 285. Voor Nederland zijn deze gegevens helaas lastig aan te komen.

Hoe kon de Renault Clio V6 ooit groen licht krijgen?

Soms vragen we ons nog wel eens af wat de directeuren van Renault precies rookten toen ze ‘m groen licht gaven: een hatchback met de motor op de plek van de achterbank; met een V6 die 230 pk levert, rechtstreeks uit de Laguna; een carrosserie die cartoonesk is; een draaicirkel van 13 meter en een korte wielbasis, zodat ie sneller roteert dan een blender. En toen werd het pas echt absurd, want ondanks al dat vermogen woog hij 300 kilo meer dan de Clio 172 Cup, dus de tijd van 6,2 seconden die hij nodig had om van 0 naar 100 km/u te gaan, was maar een halve seconde sneller dan die van de voorwielaangedreven Cup. Dat was de zogeheten Clio V6 ‘Phase 1’.

De Facelift

In de ‘Phase 2’ waren er dingen verbeterd: die had namelijk meer vermogen (255 pk), plus een langere wielbasis en verbeterde geometrie van de ophanging. Maar dat neemt niet weg dat je er niet zomaar blindelings een moet kopen. Een goed exemplaar vinden is een soort behendigheidsspel. ‘Je moet je hoop vestigen op iets met een onberispelijke onderhoudshistorie, en nooit gaan voor de goedkoopste’, zegt Scott Glander van het Britse SG Motorsport, gespecialiseerd in het onderhoud van deze Clio’s. ‘Ga voor een auto van een particulier; dealers willen maximaal winst maken en niet in noodzakelijk onderhoud investeren.’

De Clio is een auto waarvan de aanschaf niet op rationele gronden of door middel van conventioneel denken valt te verantwoorden; maar dan kijk je naar ‘m en voel je een knoop in je maag ontstaan. De kans is tamelijk groot dat we iets uitzinnigs als deze Clio nooit meer zullen zien: een mini-supercar met een dubieuze gewichtsverdeling en nul rij-assistentie, en die je dwingt je rijstijl aan te passen om een rit in ‘m te kunnen over­leven. Als een oefening in dynamica is ie mislukt, maar z’n uniciteit zal ervoor zorgen dat er altijd vraag naar ‘m blijft bestaan.

 

Kooptips tweedehands Renault Clio V6

  1. Heb je een Clio V6 gevonden naar je smaak? Ga dan even naar ClioV6register.nl, en de leden vertellen je of het een goed exemplaar betreft.
  2. Het vinden van originele onderdelen is een probleem – aangezien ze bij RenaultSport hun hele voorraad verkochten om plaats te maken voor het Alpine-project. Geduld is een vereiste.
  3. De bobines zijn gevoelig. Check of ze recent zijn vervangen.
  4. Bij blauwe exemplaren verschijnen soms barsten bij de achterspatborden. Nieuwe delen zijn duur.

Deze Renault Clio V6 kwamen we tegen

Een origineel Nederlandse Renault Clio V6 met 111.000 gedocu­menteerde kilometers, bij een Renault-dealer, voor 48.950 euro. Maakt hebberig. Je kunt er zelf natuurlijk ook een uitzoeken.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)