Een snelle zoektocht op het web leert dat Trident al sinds het begin van het derde millennium ‘bijna klaar’ is om te starten met het verkopen van auto’s. Het bedrijf werd daarna nog van een faillissement gered, in 2005, en in het meest recente persbericht maakte het gewag van de ‘zeer nabije’ lancering van deze Iceni. Maar dat is ook alweer een jaar of drie geleden.

Tevens is het ons niet gelukt om bewijs te vinden dat er ooit daadwerkelijk een auto is afgeleverd aan een klant. In de verwachting dat het bedrijf inmiddels zou zijn omgevallen, belden we toch maar even met het nummer dat genoemd wordt op de website van Trident (die er overigens uitziet alsof er sinds 2006 geen update meer heeft plaatsgevonden). Tot onze verbazing werd de telefoon beantwoord. Twee dagen later ontvingen we een e-mail van de baas, Phil Bevan.

‘De grootste vertraging is ontstaan door het gebrek aan financiering’, meldde Phil, ‘want we willen het allemaal zelf financieren, buiten de banken om.’ Hij vertelt verder dat zijn bedrijf al drie jaar een aantal demonstratiemodellen beschikbaar heeft, en dat de ‘vele potentiële klanten’ die ermee hebben gereden ‘erg onder de indruk van de prestaties’ waren.

Wat was er bijzonder aan de Trident Iceni?

Toen wij voor het laatst van de Iceni hoorden, werd ie omschreven als ‘de snelste en zuinigste diesel-sportauto ter wereld’. Een vloeiend gevormde GT met een opgegeven actieradius van meer dan 3.000 kilometer, met ‘koppelvergrotende’ technologie die de motor in staat moet stellen onder de 1.000 tpm te blijven bij 120 km/u, plus een grote bagageruimte.

Phil zegt dat de koppelvergrotende technologie ook wordt gebruikt ‘in een nieuw, heel opwindend project dat het grootste deel van onze tijd in beslag heeft genomen’, maar dat de productie van de Iceni desalniettemin dit jaar zal beginnen.

‘Vanwege het dieselschandaal bij VW werden we gedwongen om ons on-demand waterstofinjectiesysteem te herzien’, zegt hij. ‘We produceren onze motoren nu exact volgens de nieuwe, aangescherpte specificaties, en staan ervoor in dat de cijfers kloppen.’ Mochten kopers dat willen, dan kunnen ze volgens Phil straks kiezen wat voor soort brandstof hun auto zal gebruiken. Automatische en handgeschakelde transmissies zullen beschikbaar komen, de auto kan zowel links- als rechtsgestuurd worden besteld en er komen drie verschillende carrosserievormen.

Dus misschien komt de Iceni er toch. Phil lijkt er alle vertrouwen in te hebben. En als ie zo slim wordt uitgevoerd als ons wordt voorgehouden, vinden we dat Heel Goed Nieuws.

Reacties

  • i-dtec 3 heeft op 26 april 2017 geschreven:

    Bestel me bij Trident een Icenti, en ik maak er mijn Vendette van. Hup, mijn eigen auto die ik ooid tekende kan met hun hulp de waarheid worden.

    Dan kijken of het RDW mijn merknaam Wagon accepteerd voor op het kenteken.

    ABOVE 300 KMH

    Reageer
  • i-dtec 3 heeft op 26 april 2017 geschreven:

    Bijna mijn studiemodel de Wagon Vendette.
    Financieren gaat niet, dus een tekening vol dagdromen.

    De opvolger is de Vendetta en als laatste de Vendetto.

    Alleen wijken ze van de Trident af doormiddel van een gewoon dak, dat geen gelijkenissen ook vertoond met een Dodge Viper.
    De ontwerper ik wil geen bobbeldak recht/links.

    Ik droom echter ook van een hypercar die de streid aankan met een Koenigsegg One:1. De topsnelheid wil ik zetten op een niet malse 480 km/h.
    De motoren die ik wil toepassen zijn een dikke V12 quad turbo, met de hulp van een met lachgas gevoede turbine die bij 370 km/h erin komt.
    V-series-A is de naam.

    Nu kan ik bij Trident wel aangeven dat ik een gewoon dak wil plus andere gevormde achterlichten.

    Reageer
  • remon heeft op 24 april 2017 geschreven:

    Doet me meteen denken aan de Chrysler Crossfire!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)