TopGear stapt net uit de nieuwe, licht gestoorde Toyota Yaris GRMN. In ons septembernummer, dat op 17 augustus in de winkel ligt, lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Toyota Yaris
Uitvoering: GRMN
Locatie: Nürburgring en omgeving
Weersomstandigheden: 22 graden en bewolkt

GRMN? Kun je dat eten?

Het staat voor ‘Gazoo Racing, Meister of Nürburgring’. Gazoo Racing, als in het bedrijf dat Toyota’s WEC- en WRC-auto’s ontwikkelt en bouwt. En Nürburgring als in… inderdaad.

Zo, dat belooft nogal niet wat.

De Yaris GRMN is dan ook niet zomaar een snel hatchbackje. In Japan waren er al eerder GRMN-modellen van onder andere de GT86 en (jawel) de iQ, heethoofdjes die steeds in beperkte oplage werden geproduceerd. De Yaris is de eerste die volledig in Europa is ontwikkeld en ook hier te koop is. Toyota en Gazoo zullen slechts 400 exemplaren bouwen.

Hoe spannend is de Toyota Yaris GRMN?

Wij reden in een prototype dat nog wordt gefinetuned en aangepast voor homologatie (vandaar de stickers, ondanks dat allang bekend is hoe ie eruitziet). Maar we kunnen je melden: behoorlijk spannend. De ingenieurs pakten alle vrijheid die ze hadden binnen de grenzen van de standaard Yaris-basis. Zo zijn er een spoiler en diffuser, een nieuw onderstel met stijvere, kortere veren, Sachs-dempers en een dikkere stabilisatorstang, bracing voor extra stijfheid, een Torsen-sperdifferentieel, grotere remmen en nieuw ontwikkelde sportstoelen. Oh: en een 1,8-liter motor met supercharger.

Een supercharger? Op zo’n kleintje?

Ja, het is niet alles turbo wat blinkt. Toyota wilde respons en geluid, dus schroefden ze een Magnuson-compressor op een danig aangepaste 1.8 viercilinder. Het gevolg is 212 tot 215 pk (de precieze waarde weten we na homologatie) en 250 Nm. Op 1.135 kilo betekent dit dat elke pk slechts 5,3 kilo hoeft mee te slepen. Van 0 naar 100 km/u gaat de Yaris GRMN in 6,3 à 6,5 seconden, en z’n top is 230 km/u.

Klinkt heftig.

Letterlijk, inderdaad: boven zo’n 3.500 toeren komt er een luid en knerpend gebrul uit de centrale uitlaat. De reactie op het gas is haarscherp – een verademing in het turbotijdperk – en het onderstel is bijzonder geslaagd, met toegeeflijke demping om het soms aardig oneffen asfalt op en rond de Ring te verwerken. De besturing is licht, maar de grip is aanzienlijk, wat in combinatie met de wat losse achterkant zorgt voor een speels en perfect te plaatsen geheel.

Hoe kom ik aan zo’n pret-Toyota?

Vanaf 27 juli kun je ‘m online reserveren, op first come, first serve-basis, waarna de auto’s begin volgend jaar zullen worden uitgeleverd. De Europese richtprijs voor de Toyota Yaris GRMN is 29.900 euro, maar schrik niet: in CO2-beboetend Nederland hebben we het over 46.490 euro. Ja, even doorsparen en je hebt een Golf R of Focus RS. Maar zoek je een werkelijk uniek beestje, en de nieuwe snelste jongen van het b-segment, dan is deze Yaris je kameraad.

Video?

Jazeker: zie en hoor hier de Toyota Yaris GRMN in actie op de lege wegen van het Eifelgebergte…

Lees de volledige rijtest van de Toyota Yaris GRMN in TopGear Magazine 147, die vanaf 17 augustus in de winkel ligt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)