Jazeker, stelletje fanaten: het nieuwe seizoen van TopGear verschijnt bijna op je kijkbuis! Op zondag 2 februari om 21.00 uur is het zo ver.

Hoewel je waarschijnlijk alles wat je wilde weten al hebt kunnen opsteken uit de drie teasers en de trailer die we eerder toonden, zullen we je toch even een paar glimpsen voorschotelen van wat je de komende weken kunt verwachten. Gewoon, omdat we zo aardig zijn. Een volledige beschouwing van het nieuwe seizoen, inclusief de gebruikelijke woorden van TG-opperhoofd Andy Wilman, lees je overigens in de nieuwe TopGear Magazine (nummer 105) die vanaf 20 februari in de winkel ligt. Maar tegen die tijd zijn de uitzendingen al begonnen, dus daarom voor nu het volgende…

Trucken in Birma

(foto's 2 en 3)

Je kent het inmiddels: voor de jaarlijkse niet-echt-kerstspecial reist TopGear meestal af naar een of ander ver land waar je heus wel eens van gehoord hebt, zoals Vietnam of India. Deze keer werd de sinds-wanneer-valt-kerstmis-in-februari-special echter opgenomen in een land dat maar weinigen kennen: de Republiek der Unie van Myanmar, dat wellicht een belletje doet rinkelen onder de naam Birma…

Hammond vs 6×6

(foto 4)

Hoewel hij uit Birmingham komt, is Richard Hammond een echt buitenmens. Daarom heeft hij ook talloze kapotte Land Rovers, lust hij geen eten met stukjes erin en wil hij stiekem een pickup hebben. Dus toen de TopGear-producers zeiden dat er iemand naar het Midden-Oosten diende af te reizen om een versie van de Mercedes G-klasse te besturen die niet alleen een pickup mocht heten, maar ook nog eens zes wielen had en er uitzag als de monstertruck van een rijke dommerik, hoefden ze het Hammond geen twee keer te vragen.

Powertest: Caterham vs Caterham

(foto's 5 en 6)

Duw je de sleutels van een paar lichtgewicht racemonsters in de handen van James May, dan zal hij je uitleggen dat ze – ondanks de uiterlijke gelijkenissen en het gemeenschappelijke merkembleem – niet méér van elkaar zouden kunnen verschillen. De ene heeft 160 pk, terwijl de andere er 311 pk op nahoudt. Hij zal je vertellen dat de ene 15.000 pond kost, terwijl je voor de andere 50.000 pond dient mee te brengen. Dan zal hij beide sleutels aan The Stig geven en een paar stappen terug doen.

Hete retro-hatchbacks

(foto's 7, 8 en 9)

Omdat de TopGear-presentatoren van middelbare leeftijd zijn, bewaren ze dierbare herinneringen aan de jaren tachtig, en dan vooral aan het gedeelte dat ze de Gouden Jaren van de hete hatchback noemen. De producers stelden de ouwe horken daarom voor een uitdaging: 'Koop alledrie een oude hete hatchback,' zeiden ze, 'en verzamel jullie dan voor een stel opdrachten die wij, witbejaste zwijnen die we zijn, hebben bedacht om te bewijzen dat jullie uit jullie in toenemende mate artritische nekken lullen.' En zo geschiedde.


   

Powertest: McLaren P1

(foto 10)

In 1997 bracht Toyota de Prius op de markt. Wie had gedacht dat die auto ons hier zou brengen, bij de McLaren P1 op een druilerige dag in België? Maar hier zijn we dan, in een 916 pk sterke hypercar die een belangrijk deel van zijn vermogen dankt aan elektriciteit. Het is meer dan een opgefokt accupakket: het is een 350 km/u snelle natuurkundeles. Wat Jeremy zegt: 'de P1 zorgt dat alle andere auto's oubollig lijken'. Dan zou ie 's werelds engste circuit best aan moeten kunnen, toch?

Alfa Romeo 4C vs Quadski

(foto 11)

Volgens één van TopGears vele wijsheden kun je jezelf geen echte petrolhead noemen als je nooit een Alfa Romeo hebt gehad. Da's dan jammer voor Richard Hammond, die er op de dag van vandaag nooit eentje onder zijn hoede had. Hij wist ons onlangs echter te melden dat hier binnenkort wellicht verandering in komt, en wel vanwege deze machine: de 4C. Dus toen TG iemand zocht om de lichtgewicht Elise-achtige te testen, was hij de aangewezen persoon.

Roadtrip door de Oekraïne

(foto 12)

Alle TopGear-presentatoren houden van kleine auto's. James heeft een Fiat Panda. Richard heeft een Fiat 500. Jeremy heeft een Mercedes CLK 63 AMG Black Series. Maar hij zegt dat ie ook van kleine auto's houdt. Aangezien de heren dit nogal eens van de toren schreeuwen, mochten ze alledrie een kleine auto uitzoeken en elkaar treffen op het Crimeaanse schiereiland in de Oekraïne – een nogal interessant deel van de wereld…

Powertest: BMW M135i vs VW Golf GTI

(foto 13)

In een recente column voor TopGear Magazine beschreef Jeremy de langste crash die hij ooit meemaakte. Deze zou al dan niet kunnen hebben plaatsgevonden tijdens deze powertest. En de BMW M135i zou er al dan niet bij betrokken kunnen zijn geweest. Of misschien was het met de Volkswagen Golf GTI. Hoewel deze – op een gevaarlijk natte baan – met zijn voorwielaandrijving toch iets meer veiligheid biedt dan een stevige, snelle, achterwielaangedreven BMW. Hoe dan ook: de bandensporen zullen nog lang te zien zijn.

Powertest: Zenvo ST1

(foto 14)

Uit het land van de varkensrokers en enorm lange schepen komt de Zenvo ST1. Hij heeft een 7,0-liter V8 uit de donkerste gieterijen van Walhalla (eigenlijk komt ie uit een Corvette, maar dat is niet erg Deens). Hij heeft zijn gezicht van The Stig gestolen, die overigens ook een beetje Scandinavisch klinkt. En hij heeft 1.100 pk, iets waarvan Clårksøn de Verschrikkelijke heel blij zal worden. Maar kan de dappere Deen het de Veyron moeilijk maken op het TopGear-circuit? Je televisie heeft het antwoord, zeer binnenkort…

Reacties