Het duurt niet lang meer voor het nieuwe seizoen van TopGear onder ons is. Klik op de nummertjes hieronder voor een exclusieve preview van wat we voor je in petto hebben!

We come from a grand (tourer) down under

TopGear heeft met aftandse oude auto's de hele wereld over gereden, van Bolivia tot Botswana en van Barneveld tot net buiten Barneveld. Het meest bijzondere aan deze hachelijke ondernemingen was toch wel dat de auto's, ondanks al onze mishandelingen, steevast bleven rijden. Aan de andere kant: heel vreemd is dat niet, aangezien het altijd simpele en mechanische karren waren.

Wat als we nu eens zo'n reis met nieuwe auto's zouden ondernemen? Hoe zouden auto's met complexe elektronica en radargestuurde Bluetooth-massagestoelen het doen onder dezelfde zware omstandigheden? Jeremy, Richard en James zoeken het uit: ze nemen elk een gloednieuwe GT mee naar een van de meest gruwelijke plaatsen op aarde, een plaats waar General Motors ooit een voor Europa bedoelde auto testte en prompt terugging naar de tekentafel toen bleek dat de slopende wegen het beestje doormidden deden breken. Inderdaad: we hebben het over de outback van Australië…


Met de S van 'supergoedkoop'

SUV-achtige auto's zijn bijzonder populair tegenwoordig. Maar ze zijn ook nogal duur. Voor een Range Rover Evoque moet je bijvoorbeeld ruim 40.000 euro neerleggen – en dan ben je nog niet losgegaan op de optielijst.

Wat nu als je een SUV wil voor minder geld? Voor veel, heel veel minder geld? Met elk slechts een paar honderd pond op zak kiezen de heren drie oudere maar apk-goedgekeurde modellen uit en melden ze zich bij TopGears geheime SUV-testcentrum.


Franse slag

Bij TopGear geloven we dat er een aantal automerken zijn die als briljant aangemerkt mogen worden. Ferrari bijvoorbeeld, of Lancia, of zelfs Jaguar. In dit seizoen staan Jeremy en James echter even stil bij een merk dat zich wellicht de meest geniale en innovatieve autobouwer ooit mag noemen: Peugeot.


Tuutaa-tuutaa

Ambulances kennen we allemaal. Ze zijn groot, lawaaiig en het zijn meestal gepimpte busjes of Mercedessen met een gezwel achterop, bestuurd door serieuze mannen in lichtgevende pakken. Dit is algemene kennis. TopGear vindt dat dit soort voertuigen beter zouden moeten kunnen, effectiever zouden moeten zijn. Dus vroegen we Jeremy, James en Richard om de ambulance opnieuw uit te vinden.


Race door Rusland

Een paar seizoenen terug organiseerde TopGear een race door Londen tussen een auto, een fiets, een boot en een Stig in het openbaar vervoer. De fiets won en de auto werd laatste, al kwam dat vooral doordat James achter het stuur zat. En doordat hij een enorme, onhandige Mercedes SUV had gekozen om mee door de nauwe straten te navigeren.

Dit was geen acceptabel resultaat voor een autoprogramma. Maar vrees niet, want TopGear is bezig met een langzaam maar grondig project om de snelste weg te vinden door elke stad ter wereld. Daarom gaan we nu, slechts zeven jaar na Londen, vanzelfsprekend door naar Sint-Petersburg.


Regelrechte klassiekers

Als je je wel eens in de naar olie riekende hoeken van het internet begeeft, heb je ongetwijfeld opgemerkt dat iconische klassieke auto's in waarde omhoog schieten. De echte legendes als de Lamborghini Countach en Mercedes 300 SL zijn misschien ietwat hoog gegrepen voor de normale sterveling, maar wat dacht je van meer bereikbare auto's als oude MG's, Fiats en Peugeots? Moet je er nu een kopen, voor ze straks ineens voor elftigduizend euro worden afgehamerd op een veiling?

In de geest van het toegewijde en nauwkeurige klantenadvies waarvoor TopGear niet bekend staat, kochten de heren elk een betaalbare klassieker, om er vervolgens mee te leven zoals eigenaren van dit soort klassiekers dat doen.


Fish & computerchips

De nieuwe BMW M3 is een heerlijk ding, met z'n 431 pk, twee turbo's, zes cilinders en achterwielaandrijving. Maar het is niet de enige sportieve BMW die onlangs het levenslicht heeft gezien. Nee: er is ook een nieuwe, radicale coupé die er uitziet alsof ie uit een Duits sciencefiction-verhaal is weggereden en die onlangs een prestigieuze TopGear Award in de wacht sleepte… Jazeker, het is de onvolprezen i8.


Als een Defender over de dam is…

Toen een paar boeren in de jaren '40 z'n carrosserievorm met een stok in het natte zand tekenden, konden ze niet vermoeden dat dezelfde auto 66 jaar later nog in productie zou zijn. Toch is het zo; in z'n geruime tijd op deze aardbol heeft de Land Rover Defender continenten veroverd, alsmede de harten van notabelen als de Koningin van Engeland, Fidel Castro en Bill Murray.

Maar er is slecht nieuws, want 2015 is het laatste productiejaar voor Land Rovers oermodel, dat niet langer kon opboksen tegen de strenger wordende regeltjes voor veiligheid en uitstoot. Tijd voor TopGear om een uitgebreid eerbetoon te brengen aan de auto die net zo'n belangrijk onderdeel van het Britse landschap is geworden als elektriciteitspalen en koeienpoep.


Koud en verdwaald

Als je lang genoeg in de juiste soort bar rondhangt, kom je vanzelf iemand tegen met een veel te groot horloge dat een noodsignaal kan uitzenden. De persoon die het draagt, zal je dan een uitgebreid verhaal vertellen over hoe het z'n leven kan redden in om het even welke hachelijke situatie overal ter wereld. De vraag is: is dat ook echt zo? Om hierachter te komen, gaven we Richard Hammond zo'n horloge en dumpten we hem in een bevroren en verlaten gebied in Canada.


Poweeeeeeeerrr!

Geen seizoen van TopGear zou compleet zijn zonder een brullende en glimmende voorraad spannende auto's, tot het uiterste getest op ons eigen circuit en overgeleverd aan The Stig voor een vliegende hete ronde. In de komende afleveringen zijn het onder andere de Mercedes-AMG GT, Lamborghini Huracán, Eagle Low Drag GT, Jaguar F-type R, Porsche Cayman GTS, Chevrolet Corvette Stingray en Lexus RC F die hun zwarte sporen op ons asfalt achterlaten.

Voor de volledige preview, inclusief extra foto's en nog meer info, moet je het februarinummer van TopGear hebben – vanaf donderdag 15 januari in de winkel!

Reacties