Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk

Deze viercilindermotor met 1.500 pk kun je bestellen voor jouw auto

Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk
Thor is een 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk

Viercilinders bieden bepaalde voordelen in de racerij. Of eigenlijk twee voordelen: ze zijn licht en compact. Handig in raceklassen die gewichtsrestricties voeren. Of als je gekozen hebt voor een Renault Twingo als raceauto en je geen ruimte hebt voor een V12.

Je bent dus overgeleverd aan de viercilindergoden. Maar je wilt wel 1.500 pk. Dan kom je uit bij een Lancer Evolution-motor Thor. Deze dwaze 4,0-liter viercilinder komt van Elmer Racing uit Finland en produceert 375 pk per liter. Het motorblok wordt gefreesd uit aluminium in de werkplaats van Elmer Racing. De meeste onderdelen freest het bedrijf ook zelf. Je kunt ‘m gewoon bestellen in de webshop, voor 120.000 euro. Je krijgt er wel een ECU gratis bij.

De buitenmaten zijn hetzelfde als de 3,0-liter viercilindermotor uit een Porsche 968. Dat is (waarschijnlijk niet) toevallig ook de eerste auto waarin Thor zichzelf mag bewijzen. Rod Pobestek gebruikt de viercilinder volgend jaar in zijn Porsche 968 RP968 en wil daarmee de World Time Attack Challenge winnen. De motor maakt in de Porsche maximaal 8.500 tpm, maar Elmer Racing wil de toerenbegrenzer uiteindelijk instellen op 10.000 tpm.

Hoe zal het rijden?

Er is een reden dat de meeste autofabrikanten kiezen voor een V6 of V8 als de cilinderinhoud de 2,5-liter overstijgt. De enorme zuigers komen door hun massa traag op gang en dan is er nog sprake van een turbogat. Thor loopt waarschijnlijk niet als een naaimachientje. Flink op toeren houden, is het devies.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws