Subaru claimt dat deze Nürburgring-editie van de WRX STi in 6 minuten en 54,5 seconden over het circuit ging waarnaar hij is vernoemd. Daardoor is het de snelste vierdeurs op de Nürburgring ooit. In de wereld van Nürburgring-rondetijden komt hij daarmee een halve seconde onder de Porsche 918 Spyder. Een bizarre prestatie.

Hij verslaat daarmee ook de Lamborghini Aventador SV (6 m 59 s) met twee vingers in zijn neus. Misschien zelfs drie. Er is ons verteld dat de tijd is neergezet met ‘officiële Nürburgring tijdmeting-apparatuur en dat de tijd is geverifieerd door stewards van het circuit’.

Deze Subaru moest ook wel zijn naam waarmaken. Type RA staat voor ‘Record Attempt’, wat ook gelijk het enige bestaansrecht van deze auto is. We nemen dan maar aan dat NBR voor Nürburgring staat.

Wat maakt de Type RA NBR zo snel?

Om de recordpoging te voltooien, kreeg deze WRX STi heel veel rally-gerelateerde agressie. Dit is allemaal te danken aan Prodrive, die deze Nürburgring-eter creëerden. Zij voegden een rolkooi en een aerodynamica-pakket toe. Dat pakket heeft DRS (wat je ook bij F1-auto’s ziet) en geeft de Subaru WRX STi Type RA NBR 88 kilo downforce. Je had ook een lange of bourgondische vriend mee kunnen vragen.

Prodrive liet de motor ook niet met rust. De 2,0-liter turbo boxermotor, met een 75 millimeter luchtinlaat, 1,7 bar aan turbodruk en een aangepaste WRC-versnellingsbak drijven alle wielen aan. Behalve het stuurwiel. Dat resulteert in vermogen dat over de 600 pk heen gaat. Niet slecht. Helemaal niet slecht.

Kan ik dit Nürburgring-monster kopen?

‘We hebben de Subaru WRX STi Type RA NBR hierheen gebracht om een record neer te zetten en om aandacht te krijgen voor de Type RA die we later dit jaar lanceren’, vertelt Subaru communicatiemanager Dominick Infante. Jep, later dit jaar zul je een echte WRX STi Type RA kunnen kopen.

Die straatlegale auto zal het echter zonder de 600 pk van deze NBR Special moeten doen. Die zal eerder rond de 314 pk gaan produceren. Maar toch, dat wordt waarschijnlijk ook een rap ding.

Reacties

  • i-dtec 3 heeft op 26 juli 2017 geschreven:

    Hoe je ook over de Nordschleife gaat, je moet het eens gedaan hebben.

    Lekker gemaakt door deze website, ben ik ook eens een ronde over de ring gegaan.
    En, het was heerlijk!
    Opmerkelijk, het wemeld er van de Britten. En dat kan wel eens zijn omdat TG er ook veel aandacht aan schenkt.

    • Redactie TopGear Nederland heeft op 28 juli 2017 geschreven:

      Lekker bezig! Goed om te horen dat wij bij mochten dragen aan deze uitstekende ervaring

      • i-dtec 3 heeft op 29 juli 2017 geschreven:

        En het is ook een plek om de ene naar de andere exotische sportwagens te zien.

        Wel is het lang wachten als een crash heeft plaatsgevonden. Ze nemen daar ruim de tijd om alles te herstellen, maar dat weten jullie wel.

        Ik heb wel eens een filmpje gezien dat een bekendpersoon (voor mij onbekend) uit de UK misselijk werd, maar dat is zo’n iemand die niet veel met auto’s heeft denk ik.
        In ieder geval gingen Jeremy en Sabine in de Ford Transit vol gekkigheid de ring over.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)