Geen auto die vaker compleet van gedaante is veranderd dan de Subaru WRX. Kikkerogen, een bultrug, creatief met luchthappers, en nu is dit waar de Soebie-designers meest recentelijk op zijn uitgekomen.

Deze WRX (de Amerikaanse uitvoering, overigens) lijkt nog wel een klein beetje op de brute WRX Concept, maar toont verder een beetje suffig. Dat kunnen we de Japanners niet kwalijk nemen; na alle kritiek op hun voorgaande uitspattingen is het begrijpelijk dat ze wat terughoudender zijn geworden. Wat betreft het uiterlijk dan. Want geen zorgen, er is nog steeds een turbo-boxer aan boord die via het bekende Symmetrical AWD-systeem de meest ongenadige klappen en trappen aan ieder wiel uitdeelt.

De viercilinder is nu 2,0 liter groot in plaats van 2,5 en maakt gebruik van directe injectie, en laten we zeggen dat je met z'n 272 pk en 350 Nm (dat laatste tussen 2.000 en 5.200 toeren) makkelijk in het verkeer moet kunnen meekomen. Je kunt kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een Sport Lineartronic-cvt met op verzoek acht verzetten.

In de beste Subaru-traditie heeft ook deze WRX weer een interieur uit 1998. Belangrijker: hij heeft een 25 mm langere wielbasis gekregen en is lichter, stijver en stiller dan voorheen. De vierwielaandrijving wordt bijgestaan door VDC (Vehicle Dynamics Control) en Active Torque Vectoring, en het onderstel werd herzien voor meer alledaags comfort zonder het heftiger werk te compromitteren. Er is elektrische stuurbekrachtiging, maar ook een stijvere stuurkolom, en uiteraard vond led-verlichting zijn weg naar het boze front.

Wanneer deze WRX precies naar Europa komt, en voor welke prijs ie dan op het Nederlandse en Belgische menu komt te staan, is nog niet bekend.

Reacties