Records zijn er om gebroken te worden. En daarna opnieuw. Vier jaar geleden pakte TopGear samen met Honda het record voor snelste grasmaaier ter wereld. We tikten 187 km/u aan – en verwachtte dat niemand ook zo gek zou zijn. We vergaten de Noren. En het zijn altijd de Scandinaviërs. Een zotte Noorse tuningsmaatschappij bond een Corvette-V8 op een Viking T6-grasmaaier en haalde een snelheid van 215 km/u. En er lag niet eens gras.

Dus belden we Team Dynamics om een nieuwe ‘de snelste grasmaaier ter wereld’ te bouwen. En we stuurden Fast and the Furious Live-stuntrijdster Jess Hawkins een berichtje of ze alsjeblieft op de grasmaaier wilde klimmen. En dit keer gebruiken we computers, 3D-printers en daadwerkelijke berekeningen om het record te breken. Laten we beginnen met de motor.

De motor

De motor komt uit een Honda CBR1000RR Fireblade SP. Het motorfiets-blok produceert nu iets meer dan 190 pk bij 13.000 tpm. De 999-cc motor weegt nipt 100 kilo en is gekoppeld aan een zesbak met lange versnellingen. De nul-naar-honderd-tijd zal rond de drie seconden schommelen.

Het gehele bouwsel weegt 200 kilo. De pk/gewichtsverhouding nadert dus de de magische verhouding van één op één. Net als een Aston Valkyrie of een Mercedes-AMG Project One. Oorspronkelijk zou de motor achterin de grasmaaier huisvesten, maar dat zou betekenen dat de grasmaaier tot het einde van de recordpoging wheelies zou trekken. De motor ligt nu voorin.

Wat is er origineel aan de grasmaaier?

De rode kappen zijn origineel en ook het maai-gedeelte. Er zit zelfs nog gras in. Boenen stond niet hoog op onze prioriteitenlijst. Team Dynamics is bezig met een stel koolstofvezel snijbladen en een elektromotor. Je kunt er straks dus echt gras mee maaien.

Het stalen frame vind je niet in een grasmaaierwinkel – dit maakte Team Dynamics van T45-staal. Hetzelfde materiaal houdt de Spitfire (het vliegtuig) bij elkaar. Waarom T45? Het is flexibel – en de grasmaaier heeft geen vering.

Onder de velgen vind je de schattigste zespotsremmen ooit – deze zitten achterop. Voorop zitten vierpotsklauwen. Hoe serieus zijn ze? De potten zijn geventileerd. De banden zijn hetzelfde formaat als de voorwielen van de zeswielige Tyrell P34 F1-auto. En de Hoosier-banden plakken nog erger dan de vloer bij carnaval.

Binnenkort is de nieuwe snelste grasmaaier ter wereld af. We houden je op de hoogte.

Reacties

  • Waalderink heeft op 12 maart 2018 geschreven:

    Waar is de gewichtsverdeling??
    Kan lang nie tegen t Twents Zitmaaier Team op

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear