TopGear reed zojuist de fonkelnieuwe Seat Leon. In het volgende nummer lees je het volledige verslag, hier vast de highlights.

Testobject: Seat Leon
Uitvoering: FR 2.0 TDI 184 pk
Locatie: Málaga, Spanje
Weersomstandigheden: zonnig, 15 graden

Wat reden we?
Seats scherp gelijnde tegenhanger van de nieuwe VW Golf, de Leon.

Beviel het?
Bijzonder goed. Seat heeft een mooi en sprekend ontwerp neergezet, en ze hebben een flinke inhaalslag gemaakt op gebied van materiaalgebruik en afwerking. Motorisch was er altijd al weinig te klagen, en ook de nieuwe Leon maakt weer gebruik van het beste dat VW te bieden heeft. Onze FR 2.0 TDI was razendsnel en aanzienlijk verfijnder dan zijn voorganger. Qua rijeigenschappen, maar bijvoorbeeld ook qua geluidsisolatie.

Nog bijzonderheden?
De Leon heeft als enige auto in deze klasse (optioneel) koplampen die volledig uit leds bestaan. Die primeur kunnen ze in hun zak steken. Ook qua connectiviteit en veiligheidssnufjes is de Leon bij de tijd. Het obligate verschil met VW en Audi merk je enkel nog aan details, zoals het wat sober ogende interieur, gordels die niet in hoogte verstelbaar zijn en een handbediend stokje om je motorkap omhoog te houden. Nou, als dat alles is…

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De Leon is er voorlopig met vier benzinemotoren, variërend van de 1.2 TSI (85 pk) tot de 1.4 TSI (140 pk), en met drie diesels, waarvan de 1.6 TDI (105 pk) de instapper is en de door ons gereden 2.0 TDI (184 pk) de sterkste. Ook komen er een 1.8 TSI met 180 pk en een extra schone uitvoering met 14 procent bijtelling. Verder staat er een variant op aardgas in de planning. Je kunt de Leon nu bestellen, de prijzen beginnen in Nederland bij 18.250 euro. Deze FR topdiesel, die het ondanks z'n power voor elkaar krijgt om 20 procent bijtelling te scoren, begint bij 31.050 euro. Tip: neem een introductiepakket met automatische airco, navigatie en talloze luxe opties voor 1.250 euro extra (1.450 euro op de FR – inclusief full-leds).

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Seat zal ten opzichte van grote zus Volkswagen altijd wel een beetje het ondergeschoven kindje blijven, maar deze Leon heeft de nieuwe Golf behoorlijk dicht mogen naderen. Tel daar dan nog even het design bij op, dat ons veel meer aanspreekt, en het feit dat hij altijd iets goedkoper is. Wij zouden het wel weten.

Reacties

Meer van TopGear