Vroegâh, in 1987, bracht RUF een bloedsnelle auto op de markt met de naam CTR. De knettergele Porsche 911 was rigoureus aangepakt, waardoor de auto 475 pk uitspuugde. RUF noemde het zelfs geen Porsche meer. In die tijd geloofden veel mensen dat het de snelste auto ter wereld was en dat ie 343 km/u kon halen. Misschien ken je de CTR beter als Yellowbird.

Dat is inmiddels 30 jaar geleden. Tijd voor een jubileum-dingetje. Dus komt RUF opnieuw met de Yellowbird, maar dit keer pakken ze het bij RUF anders aan. De Porsche 911 laten ze zitten en met koolstofvezel bouwt RUF zijn eigen Porsche. Aan de koolstofvezel badkuip zitten op maat gemaakte subframes met pushrod-wielophanging. Achterin ligt een 3,6-liter boxermotor met twee turbo’s. RUF houdt het dit keer niet bij 475 pk, maar schiet uit naar 710 pk. Alle pk’s gaan ouderwets naar de achterwielen en schakelen mag je zelf doen.

Hoe snel is de RUF Yellowbird?

Koolstofvezel is licht. Dus weegt de RUF Yellowbird een schamele 1.200 kilo. Dat betekent dat de RUF 600 pk per ton heeft. Dat is meer dan een Bugatti Veyron. De RUF Yellowbird is echter niet zo snel als de Veyron. De achterwielaandrijving en handbak zorgen ervoor dat je in 3,5 seconden op 100 km/u zit. Maar wel met een grote lach op je gezicht. En nu wordt het lastig: ga je voor Singer of RUF?

Als je nu denkt: ‘RUF was toch nooit Porsche?’. Dan heb je waarschijnlijk veel Gran Turismo gespeeld. EA Games heeft een tijd een lang een exclusief contract gehad met Porsche. Hierdoor mochten andere spelontwikkelaars Porsche niet gebruiken in hun spel. Als oplossing werd er vaak gekeken naar het merk dat het dichtste in de buurt kwam van Porsche: RUF. Gamers zullen RUF hierdoor dan ook vooral kennen van racespellen. Nu is het duivelse contract tussen Porsche en EA echter beëindigd. Grappig dus: waar games nu Porsche mogen gebruiken, stopt RUF zelf met het gebruiken van Porsches.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)