Start

07:10

De wekker gaat, en meteen drink ik de eerste van een handvol espresso’s. Daarna rijd ik naar Maranello om te doen waarvan elke schooljongen droomt: Ferrari’s rijden. Het is een baan, en iemand moet het doen. Wel is het zo dat ik geacht word meer te doen dan alleen maar lol te hebben – ik moet alles accorderen dat te maken heeft met de rijeigenschappen en de functionele aspecten van alle nieuwe modellen.

08:20

Ik kom aan bij de zogeheten Vehicle Experimentation Facility. Tijd voor nog maar eens een espresso voor we de ochtendbespreking houden met mijn groep ontwikkelingsrijders: we beschouwen, we plannen, we trainen; er zijn autorisaties, vergunningen, papierwerk. Het begint zowaar een beetje op normaal werk te lijken.

09:00

Derde espresso, en dan is het tijd om te bekijken of mijn lijst van dingen die ik vandaag moet doen, ook haalbaar lijkt (meestal niet), of of er in de afgelopen nacht problemen zijn opgetreden toen de mannen in de werkplaats de auto klaarmaakten voor de test.

09:30

De pre-test briefing doen we bij het prototype in plaats van op de computer, want je moet weten hoe ie eruitziet en hoe ie aanvoelt. De data kan ik ook wel zien na de testrit – ik wil de auto gaan rijden zonder dat ik vooroordelen heb en met de doelen helder voor ogen.

09:40

Een uur lang testen. De route is geselecteerd om de auto zo specifiek mogelijk te testen, en normaliter doen we dat op de baan van Fiorano of in de heuvels ten zuiden van Ferrari. Het kan zijn dat we ons richten op de banden, of de remmen, het geluid, de torsiestijfheid, de ergonomie, de motor, de aerodynamica, of de transmissie. Ik heb niets te maken met de styling en de vormgeving. Als ik alles te vertellen zou hebben over een nieuwe Ferrari, zou de kans vrij groot zijn dat je een enorm lelijke auto zou krijgen, maar wel een die geweldig zou rijden.

10:50

Vergadering met een aantal van de techneuten die werken aan de nieuwe HMI-architectuur [human machine interface, red.], de carrosserie, de elektronica en de elektrische systemen zoals het dashboard en het stuur – dat laatste is tegenwoordig immers verantwoordelijk voor meer dan alleen het draaien van de wielen.

12:10

Het saaie deel van de dag: het invoeren van de resultaten van de geteste zaken in de computer.

12:45

Het leuke deel van de dag: de lunch.

13:30

Ik bekijk mijn e-mail en lees en beantwoord de urgente mails; dat zijn er drie van de 300. Ik weersta de verleiding om nog een espresso te drinken.

14:00

Een bezoek aan het Prototype Construction Department, een soort raceafdeling waar de prototypes en de gecamoufleerde testauto’s worden gemaakt. Dit is waar de ergonomie wordt getest op de statische interieurbok – we analyseren de laatste veranderingen aan de componenten en de afstanden tussen alle verschillende delen van het interieur.

15:30

Tweede testrit. Er is niet veel verkeer op deze tijd van de middag, dus dat biedt ons mooi de kans om de beruchte pokdalige wegen rondom Maranello te gebruiken om onze ophanging aan de tand te voelen.

16:30

Elke paar dagen ga ik op pad om tests te doen die we niet op Fiorano kunnen uitvoeren. Imola, Mugello, Balocco, de Nürburgring, of zelfs naar nog veel exotischer locaties zoals Finland of Patagonië.

21:00

Ik maak kennis met het team dat al ter plekke is en de auto’s uit de truck heeft geladen. We krijgen een briefing over de activiteiten van de volgende dag, waarna we samen ergens eten.

23:00

Ik val in bed.

Finish

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)