Waar rook is, is vuur. En in dit geval kun je er best een pannetje boven hangen om een kopje thee te zetten. De geruchten van februari blijken waar: PSA Peugeot Citroën neemt Opel over. Voor 1,3 miljard euro wordt Opel van Peugeot (en Citroën) en voor nog eens 900 miljoen euro krijgt het Franse merk Vauxhall erbij. Dat bevestigen de merken vandaag officieel. Met Opel erbij wordt PSA de op één na grootste autofabrikant van Europa (na Volkswagen). Het marktaandeel is dan 17 procent. Met het nieuwe speeltje hoopt PSA een groot schaalvoordeel te bereiken en te profiteren van Opels kennis op het gebied van elektrische auto’s. In 2026 wil de groep al 1,7 miljard euro besparen. De investering betaalt zichzelf terug. Dat wil zeggen: als de Fransen Opel winstgevend weten te maken. Iets wat GM al bijna twee decennia niet voor elkaar heeft gekregen.

Wat kunnen we verwachten?

Opel zit middenin een grote comeback op de Europese markt. PSA hoopt de groei van Opel te versnellen. Bovendien spreekt het persbericht over een samenwerking op het gebied van electrificatie. Daar hebben de Fransen inderdaad nog wel een slagje te maken: het enige dat Peugeot nu aanbiedt is de zeer suffe iOn. Opel is, als je alleen al kijkt naar de nieuwe Ampera-e, lichtjaren verder op dat gebied.

Maar Buick en Holden dan?

De merken Buick en Holden blijven bij GM. In Amerika staat de Insignia als Buick Regal in de prijslijsten en Holden verkoopt de Astra. Die auto’s blijven bestaan en PSA blijft daar onderdelen voor leveren. Wat GM met deze merken gaat doen, is nog niet bekend.

Oh, voordat je moeite voor niets doet: de pagina van PSA op Wikipedia is al aangepast. Zo snel gaat dat.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear