Je weet sinds vandaag dat je bijna een miljoen moet neergooien voor een Porsche Carrera GT met onderbeet. Je mag ‘m ook RUF CTR3 Clubsport noemen. Maar hoe zit het met de ‘ekte ekte’?

Nou, toevallig staat er eentje te koop in Nederland, mét Nederlandse platen. Je mag ‘m meenemen voor de prijs van 949.950 euro met een kilometerstand van zo’n 3.000, eh, kilometer. De Duitse markt biedt een ruime keuze aan Porsche Carrera GT’s.

We kennen een ex-eigenaar – een bewezen en gelouterde endurance-coureur – die problemen kreeg met de oliedruk van zijn Carrera GT in Eau Rouge op Spa, de controle leek te verliezen, maar op de een of andere manier een enorme schuiver wist te vermijden.

Wel heeft hij nog steeds last van PTSS (en nee, dat is geen Porsche-afkorting). En dan was er die journalist die vol gas gaf op een – droge – Autobahn-oprit, en nu nog regelmatig ’s nachts gillend wakker wordt.

Het blok van de Porsche Carrera GT

De Carrera GT verrees als een feniks vanuit verschillende Porsche-­wedstrijdmodellen, die op hun beurt weer waren afgeleid van de F1-avonturen van Weissach gedurende de jaren tachtig. Dat verklaart z’n even verslavende als onverzoenlijke aard. Z’n racemotor, een atmosferische, 68-graden V10, kreeg grotere zuigers, groeide met 200 cc tot 5,7 liter en was gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak; waarvan de koolstof koppeling slechts een doorsnee had van 16,9 centimeter en sneller hapte dan een argwanende alligator. (De truc is om de koppeling helemaal op te laten komen voordat je ook maar een beetje gas geeft.) De GT had overigens ook geen ESP.

Toen hypercars nog eng waren

Hij was een belangrijk deel van de hypercar-hype in het begin van de jaren nul, een tijdperk dat ons ook de Ferrari Enzo, de Mercedes SLR McLaren en de Pagani Zonda bracht. Daardoor lijken z’n 612 pk’s wellicht wat aan de magere kant – veertien jaar na z’n debuut – maar dat moet je zien in het licht van de pas daarna uitgebroken vermogensoorlog. Het zal je echter niet verbazen dat Porsche precies wist wat het deed.

De auto weegt maar 1.250 kilo – de koolstofvezel monocoque is zelfs niet zwaarder dan een luttele 100 kilo – en de gevoeligheid van het gas en z’n overdonderende lust naar toeren maakten ‘m beter dan z’n soortgenoten, zowel toen als nu.

Een Porsche met de technische genen van F1- en LMP1-voorouders, die wordt aangedreven door een turboloze V10 verbonden met een handgeschakelde zesbak? We hoeven we niet lang na te denken over wat we daarvan vinden. Daar komt bij dat de waarde van Porsches wereldwijd door ieder denkbaar plafond heen aan het schieten is – de 911 R doet gerust 400.000 euro, de 4,0-liter GT3 RS makkelijk ergens tussen de 400.000 en 500.000 euro – dus misschien biedt een Carrera GT van 650.000 euro, hoe zeggen we dit zo normaal mogelijk… best redelijke waar voor z’n geld.

Maar besef wel: het aankoopbedrag is nog maar het begin.

Koopgids tweedehands Porsche Carrera GT

  • Het verschil tussen een nieuwe en een versleten koppeling is maar 3 millimeter. Een kalme en voorzichtige bestuurder kan daar een kleine 70.000 kilometer mee doen.
  • De Carrera GT is effectief een volbloed racewagen, met onderdelen en onderhoudskosten die daarbij passen. Een nieuwe motor? Twee ton. Dat je ‘t weet.
  • De pookknop is gemaakt van berkenhout, dat is lichter en koeler – en cooler – dan aluminium.
  • Niet echt koop gerelateerd maar let op: hij kan afslaan voor de neus van je fans

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)