Het voordeel als je als merk in een bepaalde raceklasse de handdoek in de ring gooit? Je kunt met de betreffende raceauto doen wat je wilt. Zo was Porsche niet van plan om hun venerabele 919 Hybrid, drievoudig Le Mans-winnaar, in een stoffig museum te parkeren nu het merk zich uit het FIA WEC heeft teruggetrokken. In plaats daarvan verscheurden ze het reglement voor LMP1-auto’s en pasten ze de auto zodanig aan dat elk laatste greintje performance uit ‘m werd geperst. Het resultaat: de Porsche 919 Hybrid Evo is op Spa sneller dan een F1-auto.

Neel Jani zette gisteren op het 7.004 meter lange Belgische circuit een tijd neer van 1:41,770. Dit is een verbetering van 0,783 seconden ten opzichte van het oude ronderecord, dat vorig jaar augustus werd neergezet door Lewis Hamilton. Met – inderdaad – zijn Mercedes F1 W07 Hybrid uit 2016. Jani bereikte een topsnelheid van 359 km/u en reed een gemiddelde snelheid van 245,61 km/u.

‘De teugels gevierd’

‘Dit was absoluut een fantastische ronde – een uitstekende rijdersprestatie van Neel en het resultaat van geweldige engineering’, aldus de vicepresident van Porsches LMP1-programma, Fritz Enzinger. ‘Ons doel was om te laten zien waartoe de Porsche 919 Hybrid in staat is als we de teugels wat laten vieren ten opzichte van de geldende regels in deze klasse.’

Neel Jani zegt erover: ‘De mate van grip is voor mij een geheel nieuwe dimensie, ik kon me voorheen niet voorstellen dat deze auto zoveel grip kon hebben. De snelheid waarmee alles nu gebeurt, is heel anders dan waaraan ik gewend was in het WEC. We zijn nu niet alleen sneller dan de pole-positiontijd uit de F1 Grand Prix van 2017. We reden maar liefst twaalf seconden af van onze WEC-pole van vorig jaar!’

Aanpassingen aan de Porsche 919 Hybrid Evo

De bekende aandrijflijn van de 919 Hybrid uit 2017 – een 2,0-liter turbo-V4 met elektrohulp – bleef fysiek onaangetast. Enkel de software werd geüpdatet, waardoor het vermogen van de verbrandingsmotor omhoog ging van 500 naar 720 pk. Ook de elektromotor werd ‘bevrijd’: in plaats van 6,37 megajoule kreeg Jani tijdens zijn recordronde een boost van 8,49 megajoule, terwijl het elektrovermogen steeg van 400 naar 440 pk.

Porsche wijzigde de aerodynamica van de 919 Hybrid Evo ingrijpend. De diffuser vóór en de achterspoiler groeiden tot immense proporties en worden beide actief bediend om de luchtweerstand te reduceren. In combinatie met een aangepaste vloer zorgen ze voor 53 procent meer downforce en een 66 procent betere efficiëntie vergeleken met de Spa-kwalificatietrim van vorig jaar. Andere belangrijke aanpassingen betroffen de remmen, de stuurbekrachtiging, de banden en het gewicht (er werd 39 kilo van afgesnoept, voor een totaal van 849 kilo).

Tribute Tour

Bij het pensioen van de 919 Hybrid kondigde Porsche al aan dat ze de auto op een Tribute Tour zouden sturen. Dit was in feite de aftrap van die tour. Je kunt de Porsche 919 Hybrid Evo dit jaar ook nog in actie zien bij de 24 uur van de Nürburgring in mei (demoronde), op het Goodwood Festival of Speed in juli en tijdens het Festival of Porsche, in september op Brands Hatch. Ook bij de Rennsport Reunion op Laguna Seca, later die maand, zal hij niet ontbreken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear