Je zou denken dat er na drieëneenhalf jaar wel genoeg is gezegd en geschreven over de Porsche 918 Spyder. Je vergist je; hij was tot voor kort namelijk nog niet eens onthuld. Ondanks het feit dat iedereen ‘m allang gezien had.

Ja, de productieversie van Porsches hyper-hybride is eindelijk gearriveerd. Mocht je er inmiddels al op uitgekeken zijn, laat ons je dan even terug in de juiste houding zetten: rond de 900 pk, 0 tot 100 in 2,8 seconden en een (officieel) gemiddeld verbruik tot slechts 3,0 l/100 km. Zit je weer rechtop? Dat dachten we al.

De 918 Spyder vertoont veel overeenkomsten qua constructie en materiaalgebruik met Porsche Le Mans-racers. De 4,6-liter V8 is zelfs afgeleid van die uit de RS Spyder LMP2-auto. Het blok kan tot 9.150 toeren per minuut draaien en levert 616 pk, oftewel 134 pk per liter. Hiermee is het de sterkste atmosferische motor die Porsche ooit maakte. Oh, en z'n uitlaten zitten bovenop de motorkap. Jazeker.

Naast dit monster heeft de 918 Spyder nog twee elektromotoren aan boord: een op de achteras en een op de vooras. Ze kunnen de benzine-V8 bijstaan, of de auto in hun eentje voortbewegen. Bij hoge snelheden wordt de voorste elektromotor, die een vaste overbrenging heeft, losgekoppeld. Er zijn vijf rijmodussen, van 'E-Power' tot 'Race Hybrid' en zelfs 'Hot Lap', die bepalen hoe de drie motoren zich gedragen. De puntjes op de i zet de 918 Spyder met zaken als actieve aerodynamica, meesturende achterwielen en speciaal ontworpen Michelin Pilot Sport Cup 2-banden.

Porsche kondigt verder aan dat de 918 Spyder met het Weissach-pakket (meer koolstofvezel aero-geintjes, extreem lichte magnesium velgen, zespunts gordels en flitsende stickers) het ronderecord voor productieauto's op de Nürburgring heeft aangescherpt: in een ongelooflijke 6 minuten en 57 seconden ging hij de Nordschleife rond. Als ze nu zorgen dat ie met dezelfde gezwinde spoed op de markt komt, zijn wij gelukkig.

Reacties