Hoe dan? De vernieuwde Porsche 911 GT3 RS perst slechts 20 pk extra uit zijn 4,0-liter zescilinder, maar presteert het om 24 seconden sneller te zijn op de Nürburgring dan zijn voorganger. Het bewijst definitief en zonder enige twijfel dat vermogen niet alles zegt.

Remmen, aerodynamica, afstelling en bovenal een onbevreesde coureur wiens motivatie meer weg heeft van een doodswens zijn belangrijke ingrediënten. De Porsche 911 GT3 RS duikt onder de illustere 7 minuten met een tijd van 6.56,4 minuten. Porsches fabriekscoureur Kévin Estre zette de belachelijke snelle Nürburgring-tijd neer. Het leverde bovenal enorm toffe platen op.

De snelste tijd is altijd nog voor de Porsche 911 GT2 RS (6:47,30). Ook de Huracán Performante blijft iets sneller (6:52,01). Porsches hypercar, de 918 Spyder, legt het af tegen de Porsche 911 GT3 RS op de Nürburgring. De GT3 RS is 0,6 seconden sneller. Goed, het scheelt haast niets, maar hou even rekening met het verschil in vermogen, techniek en prijs. De GT3 kost ten minste 272.900 euro. Met Weissach-pakket kostte de 918 Spyder minimaal 853.050 euro.

‘Alle vier rondetijden van beide coureurs lagen slechts tienden uit elkaar. Dat bevestigt niet alleen het enorme potentieel van de 911 GT3 RS, maar ook dat de auto op de grens zeer goed te rijden is. Met deze auto leveren we het bewijs dat met een perfecte algehele afstemming topprestaties mogelijk zijn met een relatief gering vermogen’, aldus Frank-Steffen Walliser, hoofd Motorsport en GT-wagens bij Porsche.

Bekijk hier de onboard beelden van de Porsche 911 GT3 RS Nürburgring-ronde.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)