De Porsche 911 R krijgt vaak het stempel ‘Porsche 911 GT3 RS zonder spoiler met handbak’. Dan is dit de Porsche R met vleugel. Want de nieuwe Porsche 911 GT3 is weer leverbaar met handbak. Wie zegt dat zeuren niets oplevert? Dit is hoe we hem willen.

Waarom kreeg de oude GT3 geen handbak?

Grappig genoeg bewijst de nieuwe Porsche 911 GT3 dat een handbak (op papier) geen goed idee is. Met de bloedsnelle zeventrapsautomaat (PDK) sprint de GT3 in 3,4 seconden naar 100 km/u. Met de handbak red je dit in 3,9 seconden. Als je straaljagerpiloot bent, of zo. Welke zouden wij kiezen? De handbak, natuurlijk. Moet je een race winnen? Wacht dan even op de GT3 RS. De platte 4,0-liter zescilinder produceert (net als de 911 R) 500 pk. Volgens Porsche komt de boxermotor ongewijzigd uit de GT3 Cup-raceauto. De topsnelheid ligt op 320 km/u (PDK: 318 km/u). Het gewicht van de Porsche 911 GT3 is 1.430 kilo.

Wat is er anders aan de Porsche 911 GT3?

De achterbank ontbreekt (hoi, 911 R) en daar komt géén rolkooi voor terug. Het onderstel is 25 millimeter lager dan dat van de Carrera. Achterin ligt een sperdifferentieel en de vleugel is van koolstofvezel. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen tegengesteld aan of in dezelfde richting als de voorwielen.

Hij oogt wat tam, zelfs met die vleugel

Ja, het is dan ook ‘maar’ de GT3. De extreme GT3 RS laat nog even op zich wachten en vermoedelijk komt er ook nog een 911 GT2. Porsche voegt nu slechts een vleugje intimidatie toe. De rest van het flesje bewaart de bouwer voor de andere versies.

De nieuwe Porsche 911 GT3 is vanaf nu te bestellen. De levering start naar verwachting in juni 2017. De prijs van de versie met PDK begint bij 228.300 euro; de versie met handbak heb je vanaf 229.250 euro. Scheelt qua prijs dus precies niets. Dus wat wil je: plezier of prestaties?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)