Als jij een van die Porsche-fanaten bent die steeds boos met dingen ging gooien toen de Cayenne, Panamera en Macan verschenen, moet je nu misschien even de andere kant op kijken. De 911 Carrera en Carrera S zijn opgefrist, en dit is wat Porsche met hun motoren heeft gedaan: de 3,4- en 3,8-liter zescilinder boxers werden weggemikt en vervangen door een 3,0-liter zescilinder boxer. Oh ja: en er zit een stel turbo's op.

Laten we de boel even nuchter bekijken, voor je begint te vrezen voor de toekomst van de mensheid. Porsche is een merk dat al sinds 1974 – toen de eerste 911 Turbo, codenaam 930, op de weg verscheen – bezig is om de kunst van de turbocompressie te perfectioneren. Bovendien moet Porsche, net als andere fabrikanten, de uitstoot van hun auto's de komende jaren sterk zien te drukken. De omstreden stap om de standaard 911 van turbo's te voorzien, komt dus niet helemaal uit de lucht vallen.

De motor maakt deel uit van een nieuwe familie die '500 cc per cilinder' als stelregel heeft (ook de 2,0-liter viercilinder boxer turbo, die de Boxster en Cayman binnen afzienbare tijd krijgen, hoort daarbij). In de Carrera is de 3.0 goed voor 370 pk en 450 Nm; de Carrera S beschikt maar liefst over 420 pk en 500 Nm door hogere turbodruk, een aangepast uitlaatsysteem en een getweakt motormanagement. In beide gevallen betekent dit 20 pk extra en 0,2 seconde minder tijd om van 0 naar 100 km/u te knallen: de Carrera doet het in 4,2 en de Carrera S nu zelfs in 3,9 seconden (in combinatie met PDK en het Sport Chrono-pakket). De topsnelheden: respectievelijk 295 en 308 km/u.

Het verbruik en de uitstoot – toch de reden van deze ingreep – liggen zo'n 12 procent lager dan voorheen. Een Carrera met PDK laat nu 7,4 l/100 km en 169 g/km CO2 noteren. Als je die waarden weet te halen, eten wij onze Lederhosen op, maar in ieder geval mogen we stellen dat Porsche z'n best gedaan heeft om te voldoen aan de opgelegde eisen voor de toekomst.

Om de vernieuwde 911 te onderscheiden van het uitgaande model, moet je je aandacht erbij houden: het gaat echt om details. De aangepaste vierpunts led'jes in de koplampen, een nieuwe motorkap met verticale spijlen, iets sprekender gevormde achterlichten en twee centrale uitlaatpijpen (mits er een sportuitlaat op zit) zijn de makkelijkste herkenningspunten. Je kunt ook in het interieur spieken: daar vind je een nieuw groot aanraakscherm van 7 inch, waarachter alle computer-power en connectiviteit schuilgaat die de VW Groep erin kon proppen.

De belangrijkste wijzigingen vinden we terug op het stuur: daar zit een knop waar Sport Response op staat, waarmee je de aandrijflijn gedurende twintig seconden in maximum-attack-modus kunt zetten. Waarschijnlijk om heel onverstandig meerdere vrachtwagens tegelijk in te halen, dat soort dingen. Uiteraard vind je hier ook de verschillende rij-modussen terug, mits je het Sport Chrono-pakket bestelt. Het verschil in demping tussen de normale en de Sport-modussen is nu groter, zodat je trackdays spannender en je woon-werkritjes ontspannender worden, en de Carrera S is nu uit te rusten met de vierwielbesturing die we bijvoorbeeld kennen van de GT3 en GT3 RS: goed voor een draaicirkel die 0,5 meter kleiner is en meer stabiliteit vanaf 50 km/u.

Eind dit jaar mogen we de nieuwe geblazen 911'jes op onze wegen verwelkomen. In Nederland beginnen de prijzen fractioneel lager dan voorheen: vanaf 113.300 euro heb je een 911 Carrera te pakken (127.300 euro voor de cabrio). De Carrera S kost 128.800 euro, of 143.000 euro zonder dakje. In België beginnen de prijzen bij 99.825 euro voor de Carrera en 114.224 euro voor de Carrera S; de cabrio's kosten respectievelijk 113.135 euro en 127.534 euro.

Reacties