Hier kon je op wachten: nadat Porsche de 718 Boxster introduceerde, krijgt de Cayman nu dezelfde makeover. Met een nieuwe naam, een paar styling-updates, een aangepast onderstel en bovenal twee nieuwe viercilinder turbo-boxermotoren.

Voor het eerst staat de Cayman op één lijn met de Boxster en krijgt hij dus geen extra pk's. Dat betekent dat je ook in de standaard 718-met-dak een 2,0-liter motor met 300 pk vindt, en dat je een upgrade naar 2,5 liter en 350 pk krijgt als je voor een Cayman S kiest. Beide zijn 25 pk sterker dan hun voorgangers en bieden je de keus uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps PDK-transmissie.

De prestaties zijn identiek aan die van de Boxster: een 718 Cayman met PDK en Sport Chrono doet de 0-100 in 4,7 seconden, terwijl een S met dezelfde setup slechts 4,2 seconden nodig heeft. De topsnelheden zijn respectievelijk 275 en 285 km/u. Het verbruik? Dat is flink gedaald: de zuinigste Cayman haalt nu 5,7 l/100 km.

Met stijvere ophanging, dikkere stabilisatoren en een 10 procent kortere stuurratio zou de 718 Cayman weer een stukje kwieker moeten zijn dan voorheen. De standaard uitvoering kreeg de remmen van de vorige S toegewezen, terwijl de S nu de remklauwen van de 911 gebruikt in combinatie met 6 millimeter dikkere schijven. Je kunt uiteraard kiezen voor allerlei elektronische hulpjes, zoals een elektronisch differentieel, adaptieve PASM-dempers (en een 10 of 20 millimeter lager onderstel) en het Sport Chrono-pakket met verschillende rij-modi.

De uitsmijter: voor het eerst is de Cayman nu goedkoper dan de Boxster. Dat zou tien jaar geleden ook al logisch zijn geweest, maar beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. In Nederland stap je vanaf 65.700 euro in een 718 Cayman met handbak; de prijzen van de S beginnen bij 80.900 euro voor een versie met PDK.

Reacties