Peugeot toch! Zomaar een beetje een wilde conceptcar op ons afvuren. En dan ook nog semi-productieklare conceptcar, die met een beetje volharding zo de weg op zouden kunnen. Vinden we leuk; érg leuk.

Deze 308 R heeft alles in zich om het de sterkere hatchbacks in het c-segment moeilijk te gaan maken: niet in de laatste plaats de hitsige 1,6-liter viercilinder uit de RCZ R, met 270 pk en 330 Nm. Dat laatste is beschikbaar tussen 1.900 en 5.500 toeren, wat vrij vertaald betekent dat de 308 R op zo'n beetje elk moment klaar is om je z'n stof te laten happen. Het blokje laat ondertussen nette waarden noteren op het gebied van verbruik en uitstoot: 6,3 l/100 km en 145 g/km aan CO2.

Tussen de voorwielen prijkt een Torsen limited-slip-differentieel, wat ervoor zal moeten zorgen dat je niet bij het uitaccelereren van elke bocht je binnenste bandje oprookt zonder vooruit te komen. Schakelen door de zes versnellingen gebeurt, zoals het hoort in een gebakken hatchback, met de hand. Het onderstel van de 308 R is met 26 millimeter verlaagd ten opzichte van de standaard 308. Remmen gebeurt met een stel potente klauwen en schijven van Alcon.

Geheel in de stijl van de adembenemende Onyx conceptcar is de 308 R uitgevoerd in twee kleuren, in dit geval rood en zwart – of eigenlijk, rood en blauwzwart diepte-effect, aldus Peugeot. Alleen het dak en de achterklep komen van een brave-burgerversie; de rest van de carrosseriepanelen is uitgevoerd in koolstofvezel. Er zijn talloze koelsleuven en openingen voor afvoer van hitte, die de auto een extra briesend uiterlijk bezorgen. Ook full-led koplampen, de 19-inch velgen en de stevige uitlaten dragen daaraan bij.

Je ziet het: Peugeot is bij het ontwerpen en samenstellen van de 308 R Concept niet over één nacht ijs gegaan. En dat is precies waarom ze 'm moeten gaan bouwen.

Reacties