Pagani Huayra Roadster is vederlicht

Zet de Pagani Huayra Roadster direct op je verlanglijstje. En kras hem weer door; hij is uitverkocht.

Pagani Huayra Roadster
Pagani Huayra Roadster
Pagani Huayra Roadster
Pagani Huayra Roadster
Pagani Huayra Roadster
Pagani Huayra Roadster
Pagani Huayra Roadster
Pagani Huayra Roadster

‘De Pagani Huayra Roadster is de rebelse zus van de Huayra Coupe. Welgevormd en prachtig, maar met een scherp randje voor wie er zorgeloos mee omspringt’, aldus eindbaas Horacio Pagani. De koolstofvezeltovenaar claimt dat de Pagani Huayra Roadster de hoogste laterale acceleratie voor een auto met straatbanden ooit heeft. Vertaling: in een snelle bocht probeert de Huayra Roadster met 1,8 g een muizentrappetje van je nekwervels te maken. Pirelli ontwikkelde speciale P Zero-banden voor de Roadster.

Een lesje nekspieren trainen bij Max Verstappen is dus geen overbodige luxe. Maar voordat je de volgende wereldkampioen gaat lastigvallen, weet wel dat de Pagani Huayra Roadster al helemaal is uitverkocht.

De Pagani Huayra Roadster krijgt de bejubelde Mercedes-AMG M158 V12. Dankzij een setje turbo’s produceert de speciaal voor Pagani gebouwde motor 764 pk en 1.000 Nm koppel. De exacte 0 naar 100-tijd geeft Pagani niet, maar reken er op dat dit rond de drie seconden zweeft.

Hoe werkt het dak van de Pagani Huayra Roadster?

Welk dak bedoel je? De Roadster komt met twee stuks. Eén hardtop van koolstofvezel met een glaselement. Dit dakje laat je thuis als je een stuk gaat toeren. Mocht je onderweg de weergoden jaloers maken met het gedonder uit de uitlaat, dan ligt in de Pagani Huayra Roadster een stoffen dakje dat je ‘in een paar eenvoudige stappen installeert’. Reken maar op een nat pak voordat je weer kunt instappen.

Voorin en achterin installeerde Pagani een stel aerodynamische flappen die samen met de actieve dempers voor maximale grip zorgen. De ophanging is een verbeterde versie van de Pagani Huayra BC. Het hele spul weegt 25 procent minder dan de ophanging van de Coupé.

Samen die gewichtsbesparing komt het totaalgewicht uit op 1.280 kilo. En dat is vederlicht voor een auto van dit kaliber. De Pagani Huayra Roadster is zelfs 80 kilo lichter dan de Coupé. Bizar! Normaal zijn open versies zwaarder vanwege een dakconstructie en verstevigingen. ‘Float like a butterfly, sting like a bee‘.

Hoelang moet ik sparen voor de Pagani Huayra Roadster?

Lang. De auto kost 2.280.000 euro en alle 100 exemplaren zijn uitverkocht. Voor een auto wellicht een hoop duiten. Maar voor een kunstwerk valt het dan weer alleszins mee, toch?

Nieuwste van TopGear

Autonieuws