Mooi hoor, die Opel Insignia, bij z'n introductie in 2008. Maar het eeuwige leven heeft ie niet, dus gooit Opel er een welverdiende en uitgebreide facelift tegenaan.

De nieuwe Insignia ziet er fris uit, met z'n bijgepunte voor- en achterzijde en en profil meer onderscheid tussen de sedan en de hatchback. De lichtunits werden opnieuw ontworpen en er werden een paar subtiele accenten tegenaan gegooid om een iets chiquer voorkomen te bewerkstelligen.

In het interieur vinden we eindelijk – nadat Opel lang volhield dat zes miljoen knoppen toch écht heel handig waren – een opgeruimd dashboard. De bediening is drastisch versimpeld en vindt nu (deels) plaats via een touchpad, waarop je bijvoorbeeld ook letters kunt schrijven. Ook de knoppen op het stuur werden opnieuw samengesteld. Verder is er stemherkenning, en werden ook de tellers vervangen door een mooi kleurenscherm met hoge resolutie.

Maar het allerbelangrijkst – want bepalend voor het succes van de nieuwe Insignia – zijn de motoren. Zo is er een nieuwe 2.0 CDTI EcoFlex, die 120 of 140 pk levert en in beide gevallen slechts 99 g/km aan CO2 uitblaast en 3,7 l/100 km aan diesel vraagt. Kijk, daar scoor je mee. Ook zijn er twee moderne benzines bij gekomen in de vorm van de 1.6 en 2.0 SIDI turbomotoren (respectievelijk 170 en 250 pk). De laatste is ook met vierwielaandrijving te bestellen. Verder blijft uiteraard de BiTurbo CDTI (195 pk) in de prijslijst staan, en is er een 1.4 benzine/LPG-versie met 140 pk te krijgen.

De nieuwe Insignia wordt in september op de autoshow van Frankfurt gepresenteerd, maar is al eerder te bestellen. De Nederlandse prijzen beginnen bij 29.995 euro voor een 1.4 EcoFlex sedan, of 31.195 euro voor een dito Sports Tourer. Vanaf 32.995 euro heb je een Insignia met de nieuwe schone dieselmotor te pakken.

Reacties