Opel Crossland X: 1e rij-indruk

Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X

Onlangs maakten we de eerste kilometers in de Opel Crossland X, de niet-al-te-grote crossover die Meriva-rijders moet verleiden het (letterlijk) eens wat hogerop te zoeken. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Opel Crossland X
Uitvoering: 1.2 Turbo
Locatie: Venetië (nou ja, ‘de omgeving van’, dan)
Weersomstandigheden: zwaar bewolkt, zelfs een spettertje hier en daar

Opel Crossland X? Wat mag dat wezen?

Feitelijk is de Opel Crossland X het broertje van de Mokka en de opvolger van de Meriva. Zijn bestaansreden is simpel: niemand wil nog een kleine MPV zoals de Meriva. En Opel zag nog wel een gaatje voor een model dat ruimte en een zekere stoerheid combineerde zonder meteen een SUV te zijn. Die hadden ze per slot van rekening al, qua Mokka. Daarbij blijkt uit de Crossland X dat de overname van Opel door Peugeot/Citroën (PSA) dat die samenwerking niet uit de lucht komt vallen. Al veel eerder hadden de twee namelijk besloten samen iets te gaan bouwen. De Crossland X is de eerste, de Peugeot 2008 en de Citroën C3 Aircross zullen spoedig volgen.

Is het wat, die Opel Crossland X?

Zijn uiterlijk heeft nog het meest weg van een fors opgepompte Adam. Zeker als je het dak in een contrasterende kleur laat uitvoeren (hoeft niet per se, trouwens).  De hele plastic onderkant en wielkastbeschermers voegen er een ruig randje aan toe. Hij wijkt zeker genoeg af van de Mokka om hem, ondanks de min of meer gelijke afmetingen, niet in de weg te zitten. Die X is trouwens wat misleidend, want mocht je die associëren met vierwielaandrijving: dat zit er dus niet (als in: nooit) op. Bij de Mokka X kan dat wel.

En vanbinnen?

Het interieur lijkt dan wel weer behoorlijk op dat van de Mokka. Op zich niet erg, want het is duidelijk, ruim opgezet en ergonomisch dik in orde. Hoewel de Crossland X iets kleiner is dan de Mokka (paar centimetertjes), is hij vanbinnen een stuk ruimer – dat is wat een langere wielbasis doet. Verder kun je optioneel de achterbank in twee delen over een lengte van 15 centimeter verschuiven, om meer bagageruimte of juist meer beenruimte achter te creëren. Ook optioneel zijn hebbedingetjes als een head-updisplay (dat, zoals PSA dat al tijden doet, niet op de voorruit maar op een rechtopstaand stukje plexiglas projecteert), uitgebreide connectiviteit (eventueel met OnStar, waarbij je voor allerlei hulp of info bij een callcenter terechtkunt) en led-koplampen. Het hoeft je dus aan niets te ontbreken.

Rijdt zo’n Opel Crossland X een beetje?

Je kunt op je klompen aanvoelen dat het bij de Crossland X meer gaat om ruimte en functionaliteit dan om puur rijplezier. De Crossland X is buitengewoon comfortabel gedempt en geveerd. Wat meteen inhoudt dat je, als een bocht net zo stoer neemt als de auto eruitziet, meteen getrakteerd worden op vorstelijke hoeveelheden onderstuur en overhellen. Dat leer je dus vlot af. Gewoon rechtdoor rijden en genieten van de rust, omdat iedere andere inzittende bezig is met de wifi. De motoren (allemaal van Peugeot, benzine-driecilinders van 81, 110 of 130 pkof een 1.6-diesel met 99 of 120 pk) doen gewoon keurig wat ze moeten doen.

Dus?

Het is zeker geen onaardige auto, die Crossland X. Een aardig, afwijkend uiterlijk, veel ruimte, internetdingetjes, veiligheidssystemen, flexibiliteit – precies het soort dingen waar een jong gezin (of oudere met een actieve levensstijl) om verlegen zit. Hij zal het vast goed doen. Wij kijken, omdat we nu eenmaal van rijden houden, nog even verder.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws