Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür te koop in Japan

Zeldzame Godzilla gaat onder de hamer

Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür
Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür

Rond 2002 scherpte de Japanse overheid de emissie-eisen aan en brak daarmee de harten van Nissan Skyline-fans. De legendarische RB26DETT-motor voldeed niet aan deze eisen. De Skyline GT-R moest het veld ruimen. Maar niet zonder gepast afscheid in de vorm van 750 V-Spec II Nür-uitvoeringen.

Wat is de Nissan Skyline R34 GT-R V-Spec II Nür, behalve een van de auto’s met de langste typenaam ooit? Laten we het zo stellen: als de normale GT-R de Porsche 911 al klamme handjes gaf, was dit de versie die ze huilend met de uitlaatpijp tussen de benen terug naar papa Ferdinand liet rennen. Nür staat uiteraard voor Nürburgring, waar het Japanse monster werd ontwikkeld. De zes-in-lijn kreeg diverse onderdelen van de N1-racemotor en de turbodruk ging omhoog. Officieel had de Groene Hel-strijder 276 pk, maar in werkelijkheid kwam dit dichter bij 330 pk.

Is de V-Spec II Nür de ultieme Skyline? Nee, dat is de Z-Tune. Toen de productie al ten einde was, kocht Nissan twintig exemplaren terug, stripte ze volledig en bouwde er Z-Tunes van. Dit illustere model is haast onvindbaar en is de apotheose van de Skylines. Maar dat is een ander verhaal. De Nür is the next best thing.

Goed, zin om Porsches het leven zuur te maken? Nür nummer 687 in de kleur Bayside Blue kan nu van jou zijn. Morgen wordt hij geveild en wel voor een Porsche-budget. Het startbod is is 80.000 euro, maar diverse bronnen verwachten dat de prijs over de ton zal gaan. Om je als kenner over de streep te trekken: dit model heeft de F-Sport-motor, gebouwd door Nismo in de Omori-fabriek. Eén probleempje: diverse bedrijven bieden aan om voor je te bieden en de auto te importeren. Blijkbaar hebben alle bedrijven onderling afgesproken om hun sites zo omslachtig en gebrekkig mogelijk te maken. Je mag dus zelf even op zoek gaan naar een geschikt bedrijf dat deze auto voor je uit Japan haalt, want daar staat hij.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws