Aan de top van autobedrijven staan gelukkig gewoon nog altijd mensen en geen ijskoude robots met namen als ‘The Calculator’. Want als je kijkt naar de harde cijfers, zijn de Toyota GT86 en de Subaru BRZ nauwelijks levensvatbaar. Toch komen er volgens Japan Times in 2021 een gloednieuwe Toyota GT86 en Subaru BRZ.

Vorig jaar verkocht Toyota in totaal 7.200 stuks van de GT86’s, tegenover 100.000 units van de nieuwe C-HR. Waarom doorzetten? De Toyota GT86 en de BRZ zijn goede ‘merkladers’; ze kweken trouwe fans voor het merk en helpen het Prius-imago een handje de andere (lees: de leukere) kant op. Ook sluiten we niet uit dat het management het ook niet over ‘t hart kan verkrijgen om de auto te killen. Gelukkig maar: anders kunnen ze in Engeland wéér op zoek naar een ‘reasonably priced car’ om een (ons veelal onbekende) ‘star’ een poging te laten doen zich naar een andere wereld te rijden.

Grotere motor

De 2,0-liter boxermotor wordt vervangen door een groter exemplaar, waarschijnlijk met 2,4 liter inhoud. Ongetwijfeld gaat dit gepaard met een vermogenstoename. Verwacht geen schokkende vermogensbeul: dat zou de delicate balans van de nieuwe Toyota GT86 verpesten en de prijs te ver opdrijven. Het zwaartepunt zou nog later komen te liggen.

Dus, we hebben nog drie jaar om een manier te bedenken waarmee we de BPM kunnen omzeilen, zodat de auto hier hetzelfde kost als in Amerika: 21.000 euro (hier: 49.150 euro). Dan snap je ineens waarom ze het een betaalbare auto noemen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)