We kregen van Mercedes een stel foto’s van een Mercedes G-klasse in camouflage. En toen lekten de echte foto’s. Dus laten we je die maar zien.

01. Oud is een understatement

Archeologen vinden naast de fossielen van tyrannosaurussen geregeld velgen en aandrijfassen van de G-klasse. De uitgaande G is 38 jaar oud. Tel daar nog een keer zeven ontwikkelingsjaren bij op en hou je in achterhoofd dat autojaren nog veel zwaarder tellen dan hondenjaren, en je kunt gerust zeggen dat de G-klasse prehistorisch is. Iedereen die ook maar een meter in een G heeft gereden, kan dit beamen.

02. Hij is opzettelijk hetzelfde gebleven

De nieuwe Mercedes G-klasse, zeg je? Eh, ja. De transformatie is zo overtuigend als Clark Kent die zijn cape afdoet en zijn bril opzet. Mercedes hield de G-klasse opzettelijk herkenbaar, mensen zijn immers dol op het vierkante voorkomen. De carrosserie is nu van aluminium, wat veel gewicht scheelt. De ingenieurs spendeerden buitensporig veel tijd om ervoor te zorgen dat zelfs de deuren hetzelfde klinken als de oude G. Zo ver gaan ze.

03. Slechts vijf onderdelen bleven hetzelfde

Nee, echt. Geloof ons nou: deze G-klasse is écht nieuw. Alleen de afdekplaat van het reservewiel, de koplampsproeiers, de zonneklep, de knop op de deurklink en de trekhaak zijn ongewijzigd. Verder is alles nieuw en klaar voor nog eens 38 jaar. Belangrijk bij de oude was dat soldaten met helmen op hun knar genoeg ruimte hadden om te bewegen. Mercedes besloot deze proporties te behouden.

04. Ook het ladderchassis blijft

De offroadcapaciteiten van de G zijn wereldwijd geroemd. Achter monteerde Mercedes een vijf-link ophanging, vóór kwamen er dubbele wishbones. En er is géén luchtvering: die is te fragiel voor het soort stenen waar de G overheen moet klauteren. Net als Toyota met de Land Cruiser houdt Mercedes vast aan het ladderchassis. Daarin monteert het merk een negentraps automaat, die in verbinding staat met drie differentiëlen.

05. De G heeft een eigen berg

De G-klasse mag niet los tot hij de Schöckl-berg in Oostenrijk in totaal meer dan 350 keer getrotseerd heeft. Op die berg werd en wordt de G-klasse ontwikkeld. De route is 5,6 kilometer lang en heeft hellingen tot 60 procent. De weg kantelt hier en daar tot 40 procent.

06. De knipperlichten waren een hel

Een knipperlicht bovenop de voorschermen. Hoe lastig kan dat nou zijn? Vraag het een medewerker van Mercedes en zijn ooglid begint te trillen. Nachtmerries hebben ze ervan. Waarom? Probeer zo’n uitstekend deel maar eens voetgangersvriendelijk te maken. De oplossing keek Mercedes af van Rolls-Royce: wanneer het knipperlicht hard genoeg geraakt wordt – laten we zeggen, met 150 kilo – schiet ie naar binnen.

07. Hij moet normaal sturen

De besturing van de oude G-klasse voelde aan alsof je met een olietanker moest straatjekeren, maar dan erger. Aan het stuur draaien had weinig tot geen effect op de voorwielen. Het was vermoeiend en soms eng. Mercedes belooft dat de nieuwe G-klasse wel fatsoenlijk stuurt. Wel zo handig als ze dwaze V8- en V12-motoren onder de motorkap leggen.

08. Er komen speciale uitvoeringen

Ken je de 6×6 nog? Of de 4×42? Of de knotsgekke Landaulet? Niemand van het G-team verklapt nog waar ze aan werken, maar ze ontkennen ook niet dat er spin-offs komen. Dus als je een G met acht of tien wielen wilt, neem een flinke zak geld mee en het is ongetwijfeld mogelijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)