We zouden meteen in de lustopwekkende specificaties van de nieuwe Bentley Continental GT3 kunnen duiken. En het zou vast mega-interessant zijn om het over het lichtgewicht-regime en de aerodynamica te hebben. Maar eerst moeten gewoon even een stapje terug nemen en het geweldige uiterlijk van deze racer aanschouwen.

Waar kijk ik precies naar?

Dit is de nieuwste raceauto van Bentley. De GT3 gaat meedoen in de Blancpain GT Series Endurance Cup en het Intercontinental GT Challenge-kampioenschap. Als het kampioenschap om looks ging, zou deze het hele seizoen domineren.

Nu zal het je zijn opgevallen dat de nieuwe Bentley Continental GT in de basis niet de meest voor de hand liggende vorm heeft voor een circuitverslinder. Hij heeft vierwielaandrijving, een biturbo W12 en een roterend dashboard dat een touchscreen, metertjes of een mooi stuk hout kan laten zien. Hij bevat meer koeienhuiden dan een gemiddelde rodeo en is net iets minder houterig dan een boer die op ballet gaat.

Dus de ombouw naar deze GT3 door racepartner M-Sport is grondig geweest. Om te beginnen heeft ie Bentleys 4,0-liter biturbo V8 gekregen. Die motor heeft een verse inlaat, uitlaat en dry-sump-systeem gekregen. Het vermogen is daardoor opgekrikt naar 558 pk, maar zal iets lager uitvallen als de FIA-restricties zijn toegepast.

Hoeveel gewicht is de nieuwe Bentley Continental GT3 verloren?

Door de aluminium body en vierwielaandrijving te vervangen, weegt deze racer nog maar ongeveer 1.300 kilo, wat 950 kilo (!) minder is dan de straatauto. Zo valt het hele gewicht van een Volkswagen Up GTI in een keer van zijn schouders af.

Klanten die graag een intimiderende GT-auto willen, kunnen dit monster in juni 2018 in een heel groot winkelwagentje doen. Ook mooi als decoratie in je hal of woonkamer. Of heb je voor dat doel liever een schaalmodel van een Bugatti Chiron-motor?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)