Moderne sportauto’s zijn leuk, maar voor veel liefhebbers gaat er niets boven de rauwe klassiekers die hen voorgingen. De eerste 911 bijvoorbeeld, die je op deze plaatjes ziet. Het probleem met dat soort auto’s is dat ze oud zijn, en dus vroeg of laat uit elkaar vallen, in brand vliegen of abs-loos tegen bomen aan glijden. Gelukkig zijn er een paar genieën in deze wereld die dit soort fratsen kunnen voorkomen.

Vorig jaar testten we al eens de 300R, een 911 van weleer die door ene Paul Stephens vakkundig gemoderniseerd werd. De mannen van Singer Design uit Los Angeles doen hier nog een schepje bovenop: van een oude, compleet gestripte 911-carrosserie bouwen zij een geheel nieuwe auto met, volgens hun zeggen, de looks uit de jaren ’70, de duurzaamheid uit de jaren ’80 en de verfijning en het vermogen uit de jaren ’90. Dit is het resultaat.

De kale klassieker wordt structureel verstevigd, en de carrosseriepanelen worden vervangen door lichtgewicht exemplaren. Er wordt een modern stuurhuis gemonteerd, plus een compleet nieuw onderstel. Een verse 3,8-liter boxermotor met 360 of 425 pk vindt z’n weg onder de motorkap, inclusief een modern motormanagement met tractiecontrole. Dikke Brembo-remmen en klassiek gestylede velgen zorgen voor het complete plaatje. In het interieur blijft het originele aangezicht behouden, maar er komen wel wat nieuwe tellers, elektrische stoelen en een optionele iPod/Bluetooth-aansluiting aan te pas.

De sterkste versie van de Singer 911 gaat van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en bereikt een top van 274 km/u – zeer respectabel voor zo’n oudje, dachten we zo. De prijs van dit exclusieve, handgemaakte juweeltje kunnen we je niet vertellen; daarvoor moet je eerst je precieze wensen aan Singer kenbaar maken.

Reacties