Nederlanders rijden in oude Russische bus van Kirgizië naar NL

Een episch avontuur in een UAZ Bukhanka

Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL
Kirgizië naar NL

Roadtrips zijn er in verschillende vormen en maten. Nederland heeft maar een beperkt oppervlak, dus als je een roadtrip van formaat wilt maken, zul je meerdere landen moeten doorkruisen. Zo is er al bewezen dat je in een Golf 2 naar Indonesië kunt rijden. Drie Nederlanders zijn nu begonnen aan een reis die misschien niet zo ver, maar zeker zo zwaar is. Zij kochten in Kirgizië een UAZ Bukhanka en besloten daarmee naar Nederland te rijden. Op 24 november begonnen Daniël, Thijmen en Tom aan hun reis.

Waarom wordt deze reis zo zwaar?

Om je een idee te geven van de schaal van hun missie, moet je iets meer weten over de Russische bus die zij gebruiken. De UAZ Bukhanka die de drie vrienden gekocht hebben, komt uit 1990. Geen probleem zou je zeggen, dat is nog niet zo heel oud. Het ontwerp van de UAZ Bukhanka stamt echter uit 1965. De techniek, het comfort en de snelheid (maximaal 70 km/u bij hun exemplaar) stammen dus nog uit de tijd dat The Beatles rebelse jongeren waren.

De combinatie van de Russische bus, het slechte wegdek (voornamelijk in Kazachstan) en het inzetten van de winter, beginnen Daniël, Thijmen en Tom al parten te spelen. Na drie kilometer had de Bukhanka al drie mankementen, wat zich op een reis van 8.111 kilometer zou vertalen naar meer dan 8.000 problemen met de auto. Dat is TopGear-logica waar we achter staan. De auto lijkt zich ook aan deze regel te houden, want die heeft het al meerdere keren laten afweten.

Is het verder wel een comfortabele reis?

In Kazachstan is het ’s nachts ongeveer min negen graden, waarbij de oude bus niet bepaald een sauna op wielen is. ‘Zelfs onze waterfles van vijf liter en onze zonnebloemolie was bevroren vannacht en elke morgen moeten we het ijs van de binnenkant van de ramen krabben in plaats van de buitenkant’, laten ze in hun meest recente Facebook-post weten. Om een deel van de kou buiten te houden als ze aan het rijden zijn, hebben de avonturiers een stuk karton voor de grille gestopt.

Kazachstan is het tweede land waar de vrienden doorheen rijden. Om naar Nederland te komen, zullen ze eerst de Kaspische zee oversteken om naar Azerbeidzjan te komen. Dan zal hun route hen nog door Georgië, Turkije, Bulgarije, Servië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland leiden, voordat ze eindelijk in Nederland aankomen. Je moet er wat voor over hebben om een UAZ Bukhanka naar Nederland te halen. Misschien had iemand het drietal moeten vertellen dat je ze ook gewoon in Nederland kunt kopen.

Op de Facebook-pagina van de Nederlandse avonturiers kun je de reis volgen.

Zo comfortabel is de UAZ Bukhanka

Nieuwste van TopGear

Autonieuws