Onder de welluidende naam Millechili heeft Ferrari vorige week een studiemodel onthuld, waarmee ook de Italianen willen laten zien begaan te zijn met het milieu.

Millechili is in dit geval de aanduiding van het gewicht van de auto: duizend kilo. Daarmee is het studiemodel 365 kilo lichter dan de Ferrari Enzo, de auto die model stond voor deze toekomstvisie. Die gewichtsbesparing komt vooral uit de lengte, aangezien de Millechili een meter korter is dan de Enzo. Afgezien daarvan heeft Ferrari ervoor gekozen om in het interieur niet de stoelen verstelbaar te maken, maar de pedalen.

Helemaal nieuw voor Ferrari is ook het zogenoemde regeneratieve remmen. Tijdens het remmen wordt de vrijkomende energie opgeslagen in een accu, die vervolgens een elektromotor in de buurt van de achterwielen aandrijft. Ook werkt Ferrari aan een nieuw type versnellingsbak met dubbele koppelingsplaat. Beide nieuwe technieken zou Ferrari vanaf 2012 willen gaan toepassen in de productiemodellen.

Hoewel er nog genoeg te raden overblijft, wordt hiermee wel duidelijk dat Ferrari zich niet zal richten op het ontwikkelen van een concurrent voor de Bugatti Veyron. Ook ontkent Ferrari ten stelligste dat de Millechili gezien moet worden als een auto die de strijd zou moeten aangaan met de Porsche 911. Het realiseren van hogere verkoopaantallen is voor de Italianen geen doel op zich, wel zal het merk op termijn wat meer aandacht gaan geven aan Azië en het Midden-Oosten.

Voor de nabije toekomst is wel alvast bekendgemaakt dat op de IAA in Frankfurt een lichtgewicht versie van de F430 zijn debuut zal maken. Dat zou dan wel eens de F430 Challenge Stradale kunnen zijn, een auto waar al enige tijd reikhalzend naar wordt uitgekeken.

Reacties

Meer van TopGear