Wanneer je een straatlegale Porsche 917K hebt, heb je wat ons betreft het leven uitgespeeld. Heeft het leven nog zin nadat je het ultieme doel bereikt hebt? Natuurlijk: want je hebt een Porsche 917K voor de openbare weg.

Een veertigjarig Le Mans-prototype op kenteken krijgen, is geen eenvoudige opgave. Claudio Roddaro had één gelukje: hij was niet de eerste. De Italiaanse graaf Rossi had met veel pijn en moeite (en vermoedelijk via een maas in de wet) eerder een Porsche 917 op de openbare weg gekregen.

Claudio moest bewijzen dat zijn 917K identiek was aan de auto van Rossi. Lastig, want deze 917K was nooit ingezet door Porsche, maar als onvoltooid chassis verkocht aan koetsbouwer Baur in de jaren zeventig, die er vervolgens niets mee deed. Een Amerikaanse koper bouwde de auto pas decennia later af. Gelukkig gebruikte de Amerikaan voor 95 procent de originele onderdelen.

Porsche moest een chassisplaatje leveren en bevestigen dat het een originele 917K was. Bergen papierwerk waren ervoor nodig om een setje Monegaskische kentekenplaten te krijgen. Naast het argument ‘omdat het kan’, is het argument ‘deze auto scheelt mij enorm veel parkeerkosten’ ook van toepassing.

De 4,9-liter twaalfcilinderboxermotor is nog altijd goed voor zo’n 600 pk. Tel daar een gewicht van zo’n 600 kilo bij op, en je hebt een explosieve combinatie. Voor als je een dyscalculator bent: dat is een pk/gewichtsverhouding van exact 1 op 1.

Of ga jij liever voor een Porsche 962 als daily driver?

Reacties

  • Haye Mellema heeft op 20 april 2018 geschreven:

    917K is zeker ook de prijs?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear