Zoals je ziet, ziet de Mercedes S-klasse facelift er bijna hetzelfde uit als de auto die hij vervangt. Dit is dan ook vooral een verhaal van nieuwe technologie en frisse motoren.

De vernieuwde S-klasse werd deze week onthuld op de autoshow van Shanghai. Hij pronkt met de modernste zelfrijdende technieken, waarvan je een aantal al eerder op de E-klasse zag langskomen. Zo is er Distronic Active Proximity Control, dat net zo geavanceerd is als het klinkt: het gebruikt GPS-data om je af te remmen voor rotondes, kruisingen, bochten, tolpoortjes, et cetera. Autonoom parkeren hoort er ook bij, plus een aantal andere verbazende kunstjes.

Nieuwe motoren

Een 3,0-liter zes-in-lijn diesel vervangt bijvoorbeeld de bestaande V6 in de S 350 d. Hij levert meer vermogen – 286 pk – maar minder koppel: met 600 Nm ga je er 20 Nm op achteruit. Ja, dat is inderdaad te verwaarlozen. De S 400 d levert 340 pk en 700 Nm en is daarmee de sterkste Mercedes-diesel ooit.

De klinkende S 500 (die elders in de wereld al als S 550 door het leven ging) maakt plaats voor een nieuwe speler: de S 560. De oude 4,7-liter V8 wordt daarbij vervangen door de bekende 4,0-liter biturbo, in dit geval met 469 pk en 700 Nm en cilinderuitschakeling. Door dat laatste is de V8 nog eens bijzonder zuinig ook: 8,5 l/100 km en 195 g/km CO2, volgens opgave dan.

Wij willen AMG’s

Mooi, want die zijn er ook. De S 63 krijgt in plaats van de oude 5.5 een 4,0-liter biturbo met 612 pk, een uitzinnige 900 Nm aan koppel (hetzelfde als een LaFerrari) en een negentraps automaat. Ondertussen zullen de éénprocenters blij zijn om te horen dat ook de S 65 V12 terugkeert. Behalve deze versie krijgen alle S’jes 4Matic-vierwielaandrijving. Mede daardoor weet de S 63 in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u te beuken.

Vanbinnen is de nieuwe S-klasse zo weelderig als je mag verwachten. Er is een nieuw stuur (met knopjes die de oude, typische cruisecontrol-stengel vervangen, die hiermee uitsterft), en de breedbeeld-LCD-schermen uit de E-klasse maken hun opwachting. Het nieuwe Energizing Comfort Control bedient de stoelen (massage, verwarming, et cetera), de klimaatregeling en stereo om ze allemaal aan dezelfde ingestelde ambiance te laten voldoen.

Wanneer verschijnt de Mercedes S-klasse facelift op de markt?

Dat duurt niet lang meer: in juli vind je de eerste exemplaren bij de dealer.

Reacties

  • 1scheveninger heeft op 19 april 2017 geschreven:

    Mercedes holt achteruit als het om vormgeving gaat. De grandeur verdwijnt met het schrappen van details als de stoere spatborden en aparte sportief ogende lampen. De BMW/Opel-achtige vouwen doen het ontwerp ook al geen eer aan. Ik zie een wat oudere Chinees met een te grote bril op zijn neus, luchthappers als flaporen en een grill als de open mond van een oude man in een bejaardentehuis die zit te slapen in zijn luie stoel, je weet wel, het hoofd een beetje achterover….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)