TopGear stapte zojuist uit de Mercedes S-klasse Cabrio. In het nummer dat halverwege mei in de winkel ligt, lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes S-klasse Cabrio
Uitvoering: S 63 AMG
Locatie: Cote d’Azur
Weersomstandigheden: zonnig en warm

Wat reden we?
Mercedes’ langverwachte ultieme sun-cruiser: de S-klasse Cabrio.

En, beviel het?
Ja natuurlijk, maar het was de eerste mooie dag na een flinke storm, de lucht was blauw, de mensen waren vrolijk en we reden langs de kust van Nice naar het westen. Dus ook in een wrakkige Mehari was het geslaagd geweest. De S-klasse stelde ook niet teleur met al zijn bekende luxueuze opties als stoelventilatie en allerlei accessoires die ervoor zorgen dat je niet uitstapt met een koude nek of ontploft kapsel.

Toch stal de auto niet direct onze harten. De ruimte achterin – het grote pluspunt van zo’n lel van een auto zou je denken – was beperkt en we moesten echt hard werken om de auto eens goed van zijn plek te krijgen, iets wat je niet verwacht, zeker niet in de S 63 AMG waar wij mee reden. De auto bleef altijd gereserveerd, gaf nooit een lekkere schreeuw ten beste en de indirecte besturing en het enorme gewicht bleven het spel breken.

Stond ie nog op zijn handrem?
Nee, dat kan niet met een automatische handrem. We denken dat het iets anders is. Deze auto is ontwikkeld voor zeventigjarige Amerikanen en de Europese markt is gewoon bijvangst. De rijervaring is dan ook een beetje vergelijkbaar met die van een Oldsmobile uit de jaren negentig. Heerlijk om rechtuit mee te cruisen onder uiterst comfortabele omstandigheden, maar laat het sturen maar aan James over, want de auto is zo groot dat wanneer je een Frans tolpoortje inrijdt, je het gevoel krijgt dat je een spelletje Dokter Bibber aan het spelen bent.

Heb je nog wat getallen gehoord?
Ja, de S-klasse Cabrio heeft een vanafprijs van 169.600 euro. Voor dat geld krijg je de S 500 en daarmee is de cabrio in de basis 18.400 euro duurder dan de coupé, die in die uitvoering voor 151.200 euro in de prijslijst staat. Ook de Cabrio beschikt als S 500 over een 4,7-liter V8 die 455 pk en 700 Nm loslaat. Het gemiddeld verbruik ligt op 8,5 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 199 g/km. In 4,6 tellen wijst de naald van de snelheidsmeter 100 km/h aan. Wie meer wil, kan voor 241.700 euro de S 63 AMG bestellen. Ook die beschikt over een V8, maar dan een met 585 pk. En dan komt er ook nog een 630 pk sterke S 65 AMG Cabrio.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Er zijn mensen die de auto mooi vinden, maar wij vinden ‘m vooral indrukwekkend ogen. Door de vele lijnen is ie minder tijdloos dan je zou willen. Wel word je natuurlijk rondom in de watten gelegd, maar voor zo’n lel van een vierdeurs cabriolet is ie achterin gewoon te klein. Ook heeft de auto een hekel aan mensen die iets anders willen doen dan lekker cruisen langs de Côte d’Azur. Kortom: een prima auto voor zeventigjarigen in Miami en Marbella. Voor alle zestigjarigen en jonger adviseren we de SL, die wel alles biedt wat de S-klasse Cabrio in onze ogen mist: gretigheid, pit en en een beetje beleving.

Reacties