Het heeft even geduurd, met alle plaagplaatjes, spionage- en gelekte foto's, maar dit is 'm dan eindelijk, officieel en in vol ornaat: de nieuwe Mercedes E-klasse! De originaliteitsprijs zullen ze er zeker niet mee binnenhalen, want de nieuwe E is uiterlijk een regelrechte kopie van zowel de C-klasse als de S-klasse.

Nee, natuurlijk is hij niet lelijk of zo: integendeel. Er staat een buitengewoon stijlvolle zakensedan op je te wachten als je er op af stapt. Zijn enige nadeel is de aanwezigheid van de C- en S-klasse, die er (in het geheel niet) toevallig precies uitzien als zijn kleinere en grotere broertje – van het eeneiige soort. Wie opgelucht dacht dat het dan gelukkig wel mogelijk was de diverse uitvoeringen uit elkaar te houden (bij de basis- en Elegance-uitvoering zit de Ster op de grille, bij de Avantgarde- en AMG ín de grille) weet zich van harte teleurgesteld door het feit dat dat bij de C precies hetzelfde is.

Het zal de gemiddelde toekomstige E-rijder waarschijnlijk een zorg zijn, want die zit meestal in zijn auto en tsjonge: daar mag je hem of haar om benijden. Hoewel ook hier alle componenten inmiddels bekend voorkomen, heeft Mercedes er een buitengewoon smaakvol geheel van weten te maken. Prachtige materialen, een op het oog fenomenale afwerking: het zijn zaken waar Mercedes niet voor niets een naam hoog te houden heeft.

Leuke nieuwigheidjes zijn aanraakgevoelige knopjes op stuur, die je op een smartphone-achtige manier bedient: gewoon naar links en rechts vegen voor een andere radiozender, of naar boven of beneden voor meer of minder herrie. Ook apart: verwarmde armsteunen in portieren en in het midden. Sfeerverlichting met 64 kleuren zorgt voor een gezellige boel aan boord, als alle beschikbare materialen voor de afwerking dat al niet genoeg deden. Hout, koolstofvezel, een erg fraai soort krijtstreepmotief, voor alle paneeltjes, leer in een triljoen kleuren: je kunt het zo idioot niet bedenken of Mercedes heeft dat al voor je gedaan.

Wie achterin zit, heeft al evenmin te klagen: de nieuwe E is in totaal vier centimeter langer, maar de wielbasis is een forse 6,5 centimeter gegroeid en dat komt ten goede aan hun ruimte. Een speciale tablethouder zorgt ervoor dat ze zich niet hoeven te vervelen.

Motorisch begint alles met twee motoren: eerst komen de E200 (184 pk) en de nieuwe tweeliter diesel E220d (195 pk, 3,9 l/100 km). In een later stadium volgt een plugin hybride, de E350e met 279 pk en 600 Nm (0-100 in 6,2 seconden), een volelektrische actieradius van 30 km en een gemiddeld verbruik van 2,1 l/100 km. Ook komt er nog een 350d met 258 pk (0-100 in 5,9 s). Nog weer later komt een instap-tweeliter diesel met 150 pk, viercilinder benzinemotoren van (tot 245 pk) en een zescilinder (E400) met 333 pk. Een ongetwijfeld hilarische AMG-versie zal vast niet lang op zich laten wachten, evenmin als een coupé- en stationversie. De versnellingsbak is trouwens altijd dezelfde, want een negentraps automaat (9Gtronic) is standaard.

Qua onderstel heb je de keuze uit Comfort, Comfort Avantgarde (15 mm lager, sportiever) en een sportonderstel, of luchtvering met diverse instellingen (Eco, Comfort, Sport, Sport+, Individual) die je zelf kunt kiezen.

Ook op veiligheidsgebied zijn er natuurlijk wat nieuwtjes, al gaat het meestal om uitbreidingen van bestaande systemen, die hetzelfde kunstje nu sneller of tot veel hogere snelheden kunnen doen. Bijzonder is Presafe Impulse Side: als de auto detecteert dat een botsing van de zijkant onvermijdelijk is, blaast hij de zijkant van de stoel op, waardoor de inzittende van het portier weggedraaid wordt. Tegelijkertijd klinkt er een toon die bedoeld is om het oor vast voor te bereiden op de herrie van de klap: dat schijnt te schelen qua doofheid.

 

Reacties