Terwijl BMW druk bezig is om alle sedans en coupés van elkaar los te koppelen, voor de diversiteit en zo, doet Mercedes het omgekeerde: de CL moet plaatsmaken voor de S-klasse Coupé. Hoe die ongeveer zal gaan worden, zie je hier.

Onze eerste indruk: wauw, dit mag er zijn. Het uitgaande model vonden we altijd al erg mooi, maar deze raakt wat betreft elegantie wel weer een paar andere snaren. De achterkant is anders dan bij andere Mercedessen; de nummerplaat verhuisde naar de bumper, de langwerpige achterlichten doen ons een beetje aan de SLS denken. Stevige flanken, een lage daklijn, een lange neus met de typische nieuwe 'diamantengrille' – dit is een Mercedes coupé zoals ie moet zijn.

In het interieur vinden we interessante toepassingen als aluminium deurpanelen – met minuscule groeven voor een speelse lichtval, jaja – kalfsleren stoelen en een hemel van handgeweven zijde. De grote schermen in het dashboard, bekend uit de S-klasse, zijn nog dunner. Op de middenconsole vinden we een aanraak-wereldklok met vier tijdsaanduidingen.

De best passende motor bij een dergelijke auto is natuurlijk een V8, dus die kreeg de Concept S Coupé: een 4,7-liter groot biturbo-exemplaar, om precies te zijn, met 455 pk en 700 Nm. Daar wil je vast graag een eindje mee gaan rijden? Dat kan, maar het hoeft niet, want deze S-klasse Coupé is uitgerust met Mercedes' nieuwste speeltje, Intelligent Drive. Met camera's, radar en ultrasoonsensoren houdt de auto zijn omgeving in de gaten (tot een reikwijdte van 500 meter) om zichzelf erdoorheen te sturen. Ja, nog even en onze auto's hebben ons niet meer nodig…

Reacties