De kleine en slanke vierdeurs CLA, Mercedes' meest recente poging om alweer een nieuw segment aan te boren, heeft inmiddels het levenslicht gezien in Detroit. Hij staat niet op de show zelf – aangezien de Amerikaanse introductie nog tot eind dit jaar op zich laat wachten – maar werd gisteravond wel op een apart evenement aan de pers voorgesteld.

Na het succes van de alom geroemde CLS heeft Mercedes het concept van 'vierdeurs coupé' (lees: lage sedan) doorgetrokken naar een meer compacte klasse. De CLA is voor hen die een A-klasse te hatchbackerig vinden, of die gewoon iets exclusievers zoeken. Vloeiende lijnen en elementen als stijlloze deuren en een sterk aflopend dak zorgen voor een vlotte verschijning. De CLA blijkt overigens net zo gladjes te zijn als ie er uitziet: de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 (zelfs een voor productieauto's recordbrekende 0,22 voor de CLA180 BlueEfficiency Edition) is extreem laag te noemen. Fijn voor het verbruik en het windgeruis.

Een primeurtje voor de CLA is de nieuwe 4Matic variabele vierwielaandrijving, die Mercedes voor het eerst toepast op een auto die in de basis voorwielaangedreven is. Verwacht het binnen afzienbare tijd ook op de A- en B-klasse. Verder kun je kiezen uit vijf verschillende 'lijnen', twee verschillende onderstellen, en de inmiddels gebruikelijke rits aan veiligheidssystemen. Standaard is Collision Prevention Assist, dat tegenwoordig al vanaf 7 km/u waarschuwt voor obstakels.

De CLA zal, wanneer hij in april bij de dealers verschijnt, in vier versies verkrijgbaar zijn: als CLA180 (122 pk), CLA200 (156 pk), CLA250 (211 pk) en CLA220 CDI (170 pk). In juni volgt de CLA180 BlueEfficiency Edition, die een opgegeven verbruik van 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 118 g/km zal scoren. Later in het jaar komt er ook een CLA200 CDI met 136 pk. Prijzen beginnen in Nederland bij 32.495 euro.

Reacties