Oké, dus het is nog niet helemaal de versie die je wilt – daar staat natuurlijk iets met AMG achterop – maar dit is de Mercedes C-klasse Coupé zoals de meesten 'm zullen kopen. Mooi hè?

Zoals je kunt zien en/of logisch kunt redeneren, is dit de tweedeurs versie van de veelbesproken en hooggewaardeerde C-klasse sedan. Hij krijgt een 'sportief' front en een lange motorkap mee, plus een aflopende daklijn die uitmondt in een S-klasse-achtig achterste. Of, zoals Mercedes het noemt, 'de Mercedes-coupégenen'. Hij torst minder kilo's mee dan voorheen dankzij lichtgewicht materialen in de motorkap, spatborden en achterklep, terwijl de carrosserie zelf stijver werd. Z'n luchtweerstandscoëfficiënt mag er ook zijn: 0,26.

De 4,0-liter AMG laat nog even op zich wachten, dus voor nu kun je kiezen uit de C 180 met 156 pk, de C 200 met 184 pk, de C 250 met 211 pk en de C 300 met 245 pk. Daarnaast zijn er natuurlijk de nodige diesels: de C 220d biedt je 170 pk terwijl de C 250d goed is voor 204 pk.

De nieuwe C-klasse Coupé is fractioneel langer en breder dan de vorige en ligt 15 millimeter dichter bij het asfalt dan de sedan, want daar wordt ie namelijk meer schporty van. Bij de standaard ophanging kun je kiezen voor Agility Control of sportdempers inclusief Direct Steer. Of je kiest gewoon meteen voor instelbare luchtvering, wel zo lekker.

Zoals bij elke moderne Mercedes is er een klein leger aan elektronische hulpjes voorhanden om iedere soort ellende aan boord, van slaperigheid tot een nucleaire oorlog, vakkundig te voorkomen. We hebben het dan over zaken als botsingpreventie, adaptieve cruisecontrole, remassistentie, rijstrookassistentie, parkeerassistentie, verkeersbordenherkenning en nog talloze andere gimmicks.

Dan nu de vraag: heeft deze Mercedes het in zich om je weg te lokken bij de BMW 4-serie en de Audi A5? Gezien hoe dol we zijn op de sedan, vermoeden we sterk van wel. Eind dit jaar verschijnt hij bij de dealers; de prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties