Je bent te laat geboren om de wereld te ontdekken en te vroeg geboren om een ruimtereis te maken. Maar realiseer je dit even: je staat aan de wieg van een auto waarover we nog decennialang zullen praten. De auto die op slaapkamermuren gaat hangen. Een auto die recordbedragen gaat ophalen bij veilingen. En een auto die de benchmark wordt voor de volgende generatie hypercars. De Mercedes-AMG Project One is de Ferrari F40 of Porsche 959 van deze tijd. Jij maakt deze mijlpaal mee.

Project One is de naam van het nieuwe prestigeproject van Mercedes-AMG. Het moet de moeder aller hypercars worden, met minstens 1.000 pk. Het vermogen komt mede van twee elektromotoren op de voorwielen, maar vooral van een 1,6-liter turbo-V6 die richting de 11.000 toeren jankt. Juist: de motor uit de Mercedes F1-auto. Hoe cool is dat? De V6 moet uiteraard aangepast worden voor straatgebruik; het stationair toerental is nu bijvoorbeeld 4.000 tpm en dat moet richting de 1.200 tpm. De bizarre techniek van de Mercedes V6 blijft. De gesplitste turbines van de turbo en de elektromotor op de krukas, om maar even wat te noemen. Een echte F1-motor in een straatauto dus. Dat is toch stiekem stoerder dan een W16 met genoeg turbo’s om loslopend wild de motor in te zuigen?

‘We limiteren het productieaantal en idealiter zijn alle exemplaren verkocht voordat we beginnen met de productie. Het is de eerste straatauto met een Formule 1-motor en zal gezien worden als de ultieme sportauto. We hebben sterke indicaties dat dit een realistisch doel is’, aldus Daimler CEO Dr. Zetsche over de Mercedes-AMG Project One.

‘De Mercedes-AMG Project One moet gemakkelijk zijn om te besturen. Alhoewel het wel lastig zal zijn om te leren te vertrouwen op de aerodynamica en te wennen aan de hoeveelheid downforce’, vertelt AMG-baas Tobias Moers. ‘Het exterieur-ontwerp is klaar en we zijn nu bezig met het afronden van het interieur. Vorig jaar startten we de eerste motor al om te testen.’ De bovenstaande foto is de enige officiële foto van de Mercedes-AMG Project One. Duidelijk is dat de straat-F1-auto een luchthapper op het dak krijgt om de hongerige turbo te voeden en een brede carrosserie om alle aerodynamica kwijt te kunnen. Zodra Mercedes meer bekendmaakt, lees je het uiteraard hier.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)