Toen we bijna een jaar geleden de conceptversie van de nieuwe A-klasse onder ogen kregen, hadden we goede hoop dat Mercedes’ nieuwe kleintje een uitgebreid stijlcircus zou worden. De uiteindelijke productieversie blijkt wel iets hoger, iets ingetogener, íéts braver dan het origineel – maar ach, heb je dat andere nieuwtje van maandagavond gezien? Om daarmee te concurreren moet je ook niet te gek gaan doen.

Gelukkig heeft Mercedes de meest opvallende stijlkenmerken van de succesvolle conceptcar niet laten varen. De flanken worden nog steeds gesierd door opvallend sterke lijnen, de grille nog altijd (bij sommige uitvoeringen) door een compleet sterrenstelsel. De auto oogt krachtig, gedrongen en intens, en daarmee heeft ie in ieder geval alvast een voorsprong van zes lichtjaar op z’n oubollige voorganger.

Mercedes geeft je de keuze uit drie verschillende uitrustingsniveaus. Je kunt kiezen voor Urban, Style en AMG Sport, waarbij de laatste (de grijze auto op de foto’s) bij voorbaat al onze aanbeveling verdient door die drie magische lettertjes. AMG hield zich onder andere bezig met het onderstel en met de vooras, waardoor de sportiefste A-klasse in de bochten aardig zijn mannetje zou moeten staan. Door al die rooddoorlopen accentjes moet je maar even heen kijken, we nemen aan dat die ook achterwege gelaten kunnen worden.

Qua benzinemotoriseringen zijn er de A180 (1.6, 115 pk), A200 (1.6, 156 pk) en A250 (2.0, 211 pk). Alle zijn direct ingespoten en voorzien van een turbo, terwijl de 1.6 ook kan profiteren van iets wat Camtronic heet (instelbare inlaatkleppen). Op dieselgebied zijn er de A180 CDI (109 pk), A200 CDI (136 pk) en A220 CDI (170 pk, 350 Nm). Beschikbare transmissies zijn een handgeschakelde zesbak en het 7G-DCT dubbelkoppelding.

Verder is de A-klasse natuurlijk ontzettend veilig, ontzettend modern en ontzettend geavanceerd. Hij kan desgewenst zelf afstand houden, zelf remmen, zelf in z’n dode hoek kijken en zelf parkeren. Z’n interieur is hoogwaardig en volledig compatibel met je iPhone (in de toekomst ook met andere toestellen). We kunnen niet wachten om de eerste écht serieuze A3- en 1-serie-concurrent te proberen, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben. Vanaf september staat de nieuwe A-klasse bij de dealer. Prijzen geeft Mercedes nog niet op.

 

Reacties